Alla inlägg den 12 oktober 2010

Av Kix - 12 oktober 2010 21:52


Läste på Barnlängtans hemsida att ofrivillig barnlöshet uppfattas ofta som ett lyxproblem. Jag tror jag har läst om denna samhälleliga attityd på fler sidor och nu har denna attityd satt min hjärna i ytterligare funderingar. Jag fick för mig att slå upp order lyx i SAOL; Lyx = prakt, yppighet, överflöd, ngt onödigt


Så om ofrivillig barnlöshet är ett problem av lyxkarraktär så betyder det alltså att ofrivillig barnlöshet är ett överflödigt problem. Betyder det att barn inte behövs alls eftersom det är onödigt?  Eller betyder det att ofrivilligt barnlösa får stå sitt kast som icke fruktbara och skall inte behandlas alls?


Hittade lite intressanta siffror på Wikipedia. Mellan åren 2005-2010 hade varje Svensk kvinna i genomsnitt fött 1,67 barn. I Norge hade varje kvinna fött 1,85 barn, Finland 1,83 och Danmark 1,80... dvs alla Nordiska länder har fler barn per kvinna än Sverige. Är faktiskt riktigt nyfiken på hur det kan komma sig. Väntar Svenskar så mycket längre till att barnaskapandet, eller är Norska kvinnor friskare där nere, eller är det bättre förutsättningar i dessa länder?


Dessutom läste jag också någonstans att varje barn under en livstid bidrar till ung. 2 miljoner kronor till nationalekonomin. Är det då så mycket begärt att få några IVF-försök bekostad av samhället?


Och så kan jag inte låta bli att jämföra ofrivillig barnlöshet med sjukdomar som människan i synnerhet själv kan påverka; fetma, alkoholism, rökning etc, vars följdsjuksomar bekostas av samhället och anses inte vara ett lyxproblem!!!!


Kix


- och nu gör Holland 4-0 mot Sverige i EM-kvalet, bye, bye EM!!!

Presentation

Fråga mig

31 besvarade frågor

Mail

kix_barnlos[snabel-a]hotmail[punkt]com

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Länkar

Gästbok

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Gillar

  

                

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards