Direktlänk till inlägg 5 oktober 2010

Saker som jag tror de allra flesta inte behöver göra/tänka på för att försöka få barn

Av Kix - 5 oktober 2010 20:32

Rekord på lång rubrik.. och här kommer mitt längsta inlägg någonsin. Ett tips är att inte börja läsa detta inlägg om du inom 10 minuter tänker laga mat, diska, putsa fönster eller vika tvätt. Fast å andra sidan hade jag inte valt något av de ursäkterna före...:)

  

Saker som jag tror de allra flesta inte behöver göra/tänka på för att försöka få barn: 

  

Praktiskt

  • Dusch endast ok på kvällen.
  • Torkning med ICAs oparfymerade tvättservetter vid toalettbesök. Vilket innebär planering när man skall till jobbet och när man åker bort.
  • Endast bomullstrosor, string ej ok.
  • Inga täta byxor såsom jeans.
  • Medicinering inför IVF innebär en ständig tidplanering, finns medicinera på Apoteket när man behöver dem, när skall man starta, tidpunkter för att ta medicin, rätt dos, kyld medicin eller rumstempererad, skall det tas i samband med matintag, ägglossningsspruta på exakt tid.
  • Mediciner som måste vara i kylen, vad gör man om man åker bort; över kvällen? Över helgen? En hel vecka? Hur smyger man med sprutorna? Vad säger man till folk som råkar se/undrar?
     

Analyser

  • Är mensen tidig? Sen? Är den riklig? Varför kommer det så lite? Är det mens jag har fått? Kan jag börja med behandlig om jag inte säkerligen vet om det här är mens eller ej? 

  • Torr i slidan, vad innebär det?  Är det normalt?

  •  Är det fel på livmodern, är det fel på äggstockarna, äggledarna? Har jag PCO, endrometrios?

  •  Varför fungerar det ej?

  •  Om man inte får orgasm, blir det sämre förutsättningar för spermierna då? 

  • Hitta alla tänkbara egna lösningar på barnlöshetsproblem;  läser artiklar, bloggar, utredningar. Är det applicerbart på oss? 

  • Vad säger statistiken? Är det något att titta på? Har vi statistiken på vår sida?

  • Hur slappnar man bara av när det har gått 4,5 år av barnlöset..? 

  • Stöter kroppen bort embryos om man har väldigt bra immunförsvar?

  •  

Kostnader

  • En behandlingsspruta kostar 3500:-, all medicin vid en IVF-behandling går på ca 15 000:-, tack gode gud för högkostnadsskyddet.
  • Kostnader för medicin som inte går på högkostnadsskydd; e-vitaminer, ägglossningssprutor, graviditetstest, östrogensalvor.
  • Kostnader för alternativa metoder; akupunktur.
  • Bensinkostnader/värdeminskning på bil.
  • Kostnader för VUL-besök, rutinbesök, blodprov och IVF-besök.
  • Ständigt spara pengar – IVF är DYRT och vårt landsting betalar endast ett färskförsök och ett frysförsök. För att inte tala om kostnaden för adoption.
     

Ställningstaganden

  

  • Orkar vi fortsätta att kämpa?
  • Skall vi berätta för omgivningen att vi har problem med barnlöshet? Kommer de att förstå?
  • Skall vi lägga pengarna på fler IVF-försök eller skall vi spara ett den extremt kostsamma adoptionen?

 

Övrigt

 

  • Vänta med sex i 2-3 dagar enligt IVF- kliniken för att ha så pigga spermier som möjligt. Vänta 5 dagar enligt Tant L för att få så STOR sats som möjligt. Vad gäller? Medelväg, finns det?

  • Funderingar kring om man gör rätt saker? Fel saker? Lever man för onyttigt? För sunt? För aktivt? För passivt?

  • Läser bipacksedlar, blir orolig då det står att medicin inte skall användas av personer som är i fertil ålder... att medlet gör att spermierna inte trivs i livmodern… Vem svarar på mina frågor?

  • Räkna dagar, se till att ha ägglossningsstickor hemma, se till att kunna ha sex när det är ägglossning. Om vi är borta, kan man lösa sexet ändå? 

  • Tidsbestämt sexschema, är jag sugen? Men jag måste.  Det är ju nu det gäller annars om 1 månad till.

  • Sex är inte längre något skönt, det är en psykologisk betungande nödvändighet, som utgör både stress och prestationsångest.

  • Vara borta från jobbet för akupunkturbehandlingar, kuratorsbesök, ultraljud, blodprov och besök till IVF-kliniken.

  • Räkna dagar, funderingar om mensen tänker komma eller spela ett jävligt onödigt spratt och bli sen.

  • Spola äggledare så att man spyr.

  • Visa upp sitt icke funderande underliv för 20 olika gynekologer.

  •  Granska läkare/gynekologer så att de gör sina jobb, och bråka på dem som inte gör det.

  •  Vem har jag att fråga om IVF-kliniken är stängd? Sjukvårdsupplysningen har ingen koll.

  • Hantering av humörsvängningar, biverkningar, gråtattacker och psykologisk stress.

  • Sommar innebär en OÄNDLIGT lång väntan, IVF-kliniken stängt, hur skall man få tiden att gå...

  • Spara semesterdagar, behövs när det är dags för ÄP och ET /FET.

  •  Stå ut med att familj och bekanta verka titta i magtrakten varje gång man träffas (eftersom förhållandet är långt, man är gammal, har hus, volvo och jobb).

  •  Ännu värre;  stå ut med att familj och bekanta frågar om det inte är dags för barn (eftersom förhållandet är långt, man är gammal, har hus, volvo och jobb).

  •  

Plan B - vad gör vi om inget fungerar... 

 

Kix 

 

 
 
jenny_maria

jenny_maria

5 oktober 2010 21:01

blev trött av att bara läsa listan...och tänk att vi gör allt det där. Kanske inte så konstigt att humöret och motivationen sviktar ibland :-(

Ett tillägg till listan oxå: All energi det går åt att vara glad åt andras jävla graviditeter när man egentligen gråter inombords

http://langtaneftersammanhang.blogspot.com

Kix

5 oktober 2010 21:05

Ja, den var bra!

 
ettvanligtliv

ettvanligtliv

5 oktober 2010 21:27

Herregud, kan bara instämma i allt som inte berör IVF. Tänk att alla är med om samma känslor och tankar när man har svårt att bli gravid. Var tvungen att läsa upp ditt inlägg för E och han kunde bara säga "ja! det är ju PRECIS så".

Ang. duschning bara på kvällen. Det har inte tant L sagt något om. Jag dushcar alltid på morgonen, men jag tvättar mig aldrig där nere då. Tvättar bara en gång per dag med ICA´s tvättservetter och det är på kvällen innan vi ska sova. Hon sa inget om att använda det efter toabesök. Bara att man ska ha ett mjukt papper... Har hon sagt något annat till dig?

Kram

http://ettvanligtliv.bloggplatsen.se

Kix

5 oktober 2010 21:46

Ja, varför slutar man aldrig att förvånas. Dusch endast på kvällen var hon tydlig med samt att torka sig med ICAs tvättservetter vid toabesök. Sedan har jag väl tolkat det som att det gäller alla toabesök eftersom hon inte sa något annat om resterande toabesök; morgon, efter fikat, efter lunch, kväll... ja... Så jag kanske har övertolkat....

 
MDB

MDB

5 oktober 2010 22:44

Blir väldigt mycket när man raddar upp det så där, tänk att vissa ska behöva gå igenom så mycket när det för andra bara är att ha det lite mysigt tillsammans.

Tycker att alla som inte är insatta i ivf borde läsa den här listan så kanske de har en annan syn på det här med barnlöshet.

http://minadrommarsbarn.blogspot.com

 
ettvanligtliv

ettvanligtliv

5 oktober 2010 23:12

Jaha, ännu en sak att lägga på listan. Tycker att om man duschar utan att tvätta sig där så ska det inte vara några problem.

Har du någonsin fått en kortare mens än vanligt? Hade bara tre dagar istället för fem. Den beter sig så konstigt denna gång.

http://ettvanligtliv.bloggplatsen.se

Kix

6 oktober 2010 20:17

Efter min konisering april-09 och fram till den lyckade operationen för att öppna upp kanalen till livmodern i mars-10 hade jag i stort sett ingen blödning, bara mensvärk. Efter operationen i mars har jag haft lite mer blödning, men tampong är helt onödigt. Blödning i mina vanliga cykler varar max två dagar, men vid IVF-försök har de varat längre, men det beror säkert på medicineringen.

 
Mamma Stina

Mamma Stina

6 oktober 2010 00:04

Hej! Intressant blogg! Hör av dig om du kan tänka dig att dela med dig av dina erfarenheter kring adoption hos oss på Minbebis.

Hälsningar
Stina

http://minbebis.com/blogg/stina

 
K

K

6 oktober 2010 10:52

Vilket himla bra inlägg! Speciellt för mig som (förhoppningsvis) snart ska börja göra allt det där du beskriver..

http://ivantanpadej.blogg.se

Kix

6 oktober 2010 20:37

Fast helst skulle jag önska att du slapp och att alla andra också slapp...

 
Evelina

Evelina

6 oktober 2010 16:13

Hjälp! Det där med servetterna efter varje toabesök hade jag absolut ingen aning om (mkt av det andra har jag kunnat läsa mig till i alla era bloggar och fått en hyfsad bild)! Jag hoppas så innerligt att jag inte behöver vara med om det där (har inte försökt än). Däremot misstänker jag att det är en del som mäter tempen (innan man börjar med IVF iaf) varje dag i många månader - jag har gjort det i några veckor nu och jag håller på att bli tokig (jag håller på och försöker lära mig hur min kropp fungerar efter ÅR av p-piller-ätande, när har jag ÄL osv..? Därav den udda aktiviteten med tempmätning utan att just precis nu försöka bli gravid).

http://cuteewe.blogg.se

Kix

6 oktober 2010 20:54

Det där med servetterna hör ihop med att hålla området där nere så rent som möjligt för att unvika slidkatarr (bakteriell vaginos), som försämrar spermiernas överlevnad. Hade det tidigare, så jag försöker hålla mig ifrån skiten, men att jag tar dem efter varje toabesök har jag säkerligen missuppfattat... Den privata gynekologen som jag går hos (som upptäckte bakterien) är noga med vilken sort av tvättservetter som skall användas, därav det lite ironiska i att jag skrev ICAs oparfymerade tvättservetter...

 
Ingen bild

Anna

6 oktober 2010 16:51

Hej!
Vill bara tacka för listan som gjorde att jag fick fnissa lite i igenkännande mitt i eländet med barnlöshet. Skönt att höra att man inte är ensam med sina "tokigheter". Förstår dock inte de 4:a första punkterna, blir nojig att jag missat ngt viktigt. Vi har inte börjat med ivf än men det är dax i höst. Är det ngt jag behöver veta? Hoppas du har tid o lust att svara här :)
Mvh/Anna

Kix

6 oktober 2010 21:07

Självklart har jag lust att svara, när jag har svar på dina frågor... och det har jag. De första fyra punkterna kommer från den privata gynekologen som jag går hos som har behandlat mig mot slidkatarr, bakteriell vaginos. Dessa punkter är direkta råd från henne, fast förutom våtservetterna lägger jag inte så stor vikt i de råden. Å andra sidan använder jag inte string sedan tidigare och duscha på kvällen har jag ändå alltid gjort...:) Lycka till med ert IVF-försök!

 
Hedda

Hedda

6 oktober 2010 17:04

Det tog inte så lång tid att läsa ;-) men desto svårare att genomleva allt detta. Jag blir trött bara av att läsa alla punkter om vad man bör/inte bör. Och vi som t ex har läst att det bästa är att ha sex VARJE dag i samband med ägglossning. Ja, herregud man tar varje halmstrå. Kram, inför fortsättningen.

http://heddasdagbok.wordpress.com

Kix

6 oktober 2010 21:07

Tack!

 
Barnarlivet

Barnarlivet

7 oktober 2010 09:08

Så sant! Fan vad vi får kämpa för en endaste liten graviditet när det finns folk som glömmer ta sina p-piller "och så bara händer det" Om du frågar mig är det absolut värsta de två sistnämnda punkterna. Jag önskar att de som beter sig så läste din lista.

http://barnarlivet.blogspot.com

 
Lisa

Lisa

7 oktober 2010 09:11

Oj vilken lista, men vad är grejen med att bara duscha pa kvällen?

http://parislisa.blogg.se

Kix

7 oktober 2010 15:26

En privat gynekolog har rekommenderat det... likväl som inga stringtrosor, jeans och tvättning i u-liv med våtservetter. Har ingen koll på hur vetenskapligt bevisat detta är, men även om det är hokus-pokus och det hjälper så är det ju trots allt toppen...:)

 
Ingen bild

Anna

7 oktober 2010 17:59

Aha, då förstår jag.
Tack så mkt för svaret och lycka till!
Mvh/Anna

 
Miss S

Miss S

8 oktober 2010 14:15

Oj, vilken lista! Intressant! Och tragiskt. Sen kan man väl driva det till förbannelse också. Det där med dusch, string, jeans och tvättlappar har jag aldrig någonsin hört talas om. Tycker det låter lite konstigt också, men man provar ju allt, eller hur??
Du är så bra på att skriva mitt i prick! :-)
Kram

http://baby-langtan.bloggplatsen.se

 
Lilla Jag

Lilla Jag

8 oktober 2010 14:21

Herregud, exakt så är det ju. Hade jag berättat för min omgivning vad jag höll på med skulle jag sätta upp den överallt... Iof så förstår inte de som vet nått vad man går igenom heller. Första gången jag är in på din blogg men inte sista :) Lycka till!

http://hurskadetgo.blogspot.com

Kix

8 oktober 2010 17:59

Välkommen tillbaka!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kix - 17 maj 2012 23:31

  Jag är ganska säker på att det här blir mitt sista inlägg i den här bloggen. Den skapar sådan ångest och jag orkar inte veta av den. Mitt sista inlägg blir således bara att uppdatera om det sista.   Han var otrogen. Jag kom på honom förra sön...

Av Kix - 4 april 2012 22:16

  Pratat med vår adoptionsutredare för att avsluta/dra tillbaka det medgivande vi har som par. Nämnde för henne att jag har tankar på ensamståendeadoption, men fick ett kallt svar om att det kan ta tid, och att det här måste läka först och det stäl...

Av Kix - 31 mars 2012 11:15

  Jag skall försöka uppbåda lite energi och skriva även till er som inte har fått något lösen.   Det är över nu. Han vill skiljas. Efter 14 års förhållande har den 6 åriga ofrivilliga barnlösheten satt sina spår. Vi säljer huset. Flyttar till v...

Av Kix - 26 mars 2012 21:34

  Det här med lösenordsskyddade inlägg var väl inte fullt så genomtänkt... ni dränker mig med mail. :)   Jag besvarar dem eftersom! Gulliga ni! Ni skriver så fint!   Kix     ...

Av Kix - 25 mars 2012 15:12

  Det är avgjort. Det blir delvis lösenordsskyddade inlägg på den här bloggen. Jag känner ju två privat som läser, dessutom har jag ju varit på flera bloggträffar. Så jag är ju inte anonym längre...   Vill ni läsa de lösenordsskyddade inlägge...

Presentation

Fråga mig

31 besvarade frågor

Mail

kix_barnlos[snabel-a]hotmail[punkt]com

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Länkar

Gästbok

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Gillar

  

                

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards