Direktlänk till inlägg 15 september 2010

Är ni redo?!

Av Kix - 15 september 2010 22:52


För de allra flesta tar det max 1,5 år att bli gravid. Under denna tid hinner de allra flesta vänja sig med tanken att bli föräldrar. Framför allt de sista 9 månaderna hinner de förbereda sig mentalt. Men det känns så absurt att när man är i adoptionssvängen, för då blir man så ifrågasatt om man är redo/förberedd. 

 

Men hallå??!!!!
Det tog 7 månader från det att vi anmälde oss till familjerätten till att vi fick gå den obligatoriska föräldrautbildningen för blivande adoptanter.
Det tog 2 månader att samla ihop alla intyg som behövs innan tilldelning av utredare och start av utredning.
Det tog ytterligare 2 månader innan första träffen med de utvalda utredarna från familjerätten.
Det har tagit ytterligare 7 månader för utredningen och vi står nu inför Socialstyrelsens beslut om vi blir godkända eller ej.


Hur lång tid det därefter tar har jag ingen erfarenhet av, men om man tittar först på väntetider till barnbesked och sedan på resbesked, å så lägger man till tiden som man spenderar i landet så ligger det väl mellan 1 till 5 år.


Om vi då räknar ihop det här så tar en adoptionsgraviditet mellan 30 månader och 78 månader, dvs mellan 2,5 år och 6,5 år.


Lägg också till:
Våra ytterligare 3 år av försök på egen hand att bli gravid, innan vi kontaktade familjerätten.


Total väntetid mellan 5,5 till 9,5 år.

 

ÄR VI REDO ELLER?????  Det vågar familjerätten ifrågasätta… helt ofattbart byråkratiskt…


Kix

 
 
Ingen bild

http://vantanochlangtan.blogspot.com/

16 september 2010 00:20

Haha, ja, tänk att de ens kan ifrågasätta det!
Satt just själv och tänkte på hur många graviditeter vi skulle hinna med innan vi får vårt adoptivbarn!

 
Lisa

Lisa

16 september 2010 06:51

Hihihihi...känner igen ilskan över alla dumma frågor man får under utredningen ;)

http://langtanochvantan.blogspot.com

 
ettvanligtliv

ettvanligtliv

16 september 2010 07:31

Idiotiskt...

http://ettvanligtliv.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Pi

16 september 2010 10:18

Jo, visst blir man lite förvånad över frågan, och många andra frågor som man får under utredningen. Vi fick till exempel frågan: "Om ni fick ett biologiskt barn, skulle ni då vilja att det var handikappat?" Vårt svar var efter att vi dragit efter andan av förvåning "nej, varför skulle vi vilja det?". Utredaren: "ja, men varför tror ni då att det finns adoptivföräldrar som väljer att ta ett handikappat barn?". !!!!!!!!!!!!!

 
Teachgirl

Teachgirl

16 september 2010 11:05

Av alla dumma frågor är nog denna bland de dummaste. Vi har varit redo i sju år... :-)

http://varforinteviocksa.blogspot.com

 
Candra

Candra

16 september 2010 11:12

Det är så frustrerande att man ska behöva gå igenom allt detta och ändå bli ifrågasatt om man är lämplig att bli förälder eller inte. Sanslöst att det sedan finns barn som kommer till föräldrar som inte är redo eller inte ens vill ha dem.
Alla som verkligen har försökt så länge men inte kunnat är redo enligt min mening, annars hade vi väl slutat att försöka!?

Att få bli en familj borde inte få vara så svårt!

http://hizukiblogg.cryptorize.com/#home

 
Hedda

Hedda

16 september 2010 18:48

Ja, det känns egentligen helt absurt med en sån fråga, med tanke på hur processen ser ut! Det ska bli spännande att se vilka frågor vi får i vår utredning, som börjar snart.

http://heddasdagbok.wordpress.com

 
Miss S

Miss S

17 september 2010 12:56

Helt otroligt idiotiskt! Ni skulle lägga upp den uppställningen för dem! :-)

http://baby-langtan.bloggplatsen.se

 
jagvilljagkan

jagvilljagkan

19 september 2010 23:10

Gud så korkat. Jag förstår ju att de har ett jobb att sköta, men hade ni tagit er in i den här låååånga processen om ni inte varit redo?

http://jagvilljagkanjagvagar.blogspot.com

Kix

20 september 2010 18:38

Mmmm... visst är det otroligt korkat! Det är ju inte så att man bara vaknar upp en dag och tänker att "Åh, idag skall jag adoptera"... Men visst, de måste ju försäkra sig om att så inte är fallet, för barnets skull!

 
Hej och Hopp

Hej och Hopp

21 september 2010 00:18

Nu ska jag vara så där jobbigt motvalls och lite pk också men jag vet inte om jag tycker att det är en så konstig fråga i alla fall.

Ju fler bloggar och kommentarer och inlägg jag stöter på från ofrivilligt barnlösa som kämpar och kämpar och kämpar för att få bio-barn och sedan eller samtidigt går in i adoptionsprocessen desto mer fundersam blir jag.
Det är en ny värld för mig som aldrig sörjt den biologiska barnlösheten utan bara önskat mig barn men jag läser om så många som verkligen sörjer att jag förstår om hemutredarna måste ta reda på om paret är redo. Redo för att bli adoptivföräldrar alltså...
Jag fattar att man kör dubbelt i dessa evighetsköer men det gäller ju verkligen då att man också känner att man blir precis lika glad vilket sätt man än får sitt barn på.

Jag menar inte på något sätt att ni inte skulle vara redo - men jag förstår att socsekreterarna måste rota i det.

http://www.mintusenmilaresa.blogspot.com

Kix

21 september 2010 19:14

Jag har också full förståelse för att utredarna, för barnet skull, också måste veta att paret är redo. Men jag kan tycka att som utredare borde man förstå att ett par som varit tillsammans i 12 års tid, väntat på barn i drygt 4,5 år och dessutom börja processa för adoptivbarn faktiskt ÄR redo. Jag tycker att all tid och den handlingen borde säga allt. Men jag har full förståelse för att de frågar, min frusteration speglar inlägget....

 
Hej och Hopp

Hej och Hopp

21 september 2010 23:07

Jag förstår din frustration - utan tvekan!

http://www.mintusenmilaresa.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kix - 17 maj 2012 23:31

  Jag är ganska säker på att det här blir mitt sista inlägg i den här bloggen. Den skapar sådan ångest och jag orkar inte veta av den. Mitt sista inlägg blir således bara att uppdatera om det sista.   Han var otrogen. Jag kom på honom förra sön...

Av Kix - 4 april 2012 22:16

  Pratat med vår adoptionsutredare för att avsluta/dra tillbaka det medgivande vi har som par. Nämnde för henne att jag har tankar på ensamståendeadoption, men fick ett kallt svar om att det kan ta tid, och att det här måste läka först och det stäl...

Av Kix - 31 mars 2012 11:15

  Jag skall försöka uppbåda lite energi och skriva även till er som inte har fått något lösen.   Det är över nu. Han vill skiljas. Efter 14 års förhållande har den 6 åriga ofrivilliga barnlösheten satt sina spår. Vi säljer huset. Flyttar till v...

Av Kix - 26 mars 2012 21:34

  Det här med lösenordsskyddade inlägg var väl inte fullt så genomtänkt... ni dränker mig med mail. :)   Jag besvarar dem eftersom! Gulliga ni! Ni skriver så fint!   Kix     ...

Av Kix - 25 mars 2012 15:12

  Det är avgjort. Det blir delvis lösenordsskyddade inlägg på den här bloggen. Jag känner ju två privat som läser, dessutom har jag ju varit på flera bloggträffar. Så jag är ju inte anonym längre...   Vill ni läsa de lösenordsskyddade inlägge...

Presentation

Fråga mig

31 besvarade frågor

Mail

kix_barnlos[snabel-a]hotmail[punkt]com

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Länkar

Gästbok

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Gillar

  

                

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards