Direktlänk till inlägg 7 december 2011

Gilla läget!

Av Kix - 7 december 2011 21:17


Båda äggen har ju befruktats och idag fick vi reda på att de båda utvecklats jättefint. Så pass fint att de väljer att frysa ned de båda, då labb anser att de klarar en nedfrysning/upptinings-process.


Varför?


Jo, min slemhinna var endast 6 mm i måndags, dvs. vid äggplockdagen. Och med tanke på det låga antalet ägg som plockades så var det inte så svårt att förstå att slemhinnan skulle vara något för tunn vid återföring som planerad, dvs. idag.


Gillar jag det? Vad har jag för alternativ tänker jag då:


1)     Sätta tillbaka två perfekta embryon i en livmoder med för tunn slemhinna. Det har vi gjort med 11 embryon redan. Inget embryo har fastnat.


2)     Riskera att upptinade embryon går förlorade. Men jag kanske vinner på att min slemhinna blir något tjockare vilket i och för sig känns som en utopi då slemhinnan aldrig har blivit tjockare än 7 mm i en hårt stimulerad cykel.  Kanske är det svaret på varför inget embryo har fastnat...


Nu gjorde ju labbpersonalen valet åt mig så det är bara att gilla det.


Men i måndags fick jag ännu mer att fundera på.... Endometrios.


Gilla läget eller?


Kix

 
 
Nelle

Nelle

7 december 2011 21:32

Det kanske var lika bra att labbpersonalen bestämde åt er? Förhoppningsvis har de gjort så tidigare och sett att det lyckats. Hur blir det, rent hypotetiskt, om äggen inte klarar upptiningen? Får ni pengarna tillbaka då? Vi får hålla tummarna för att detta var det bästa de kunde göra.

Endometrios var inget roligt besked. Trist...

Kram!

http://neverletmego-nelle.blogspot.com

Kix

7 december 2011 21:37

Ja, det var nog bra att labbet bestämde åt oss!

Jag vet faktiskt inte vad som händer om de inte klarar upptining, men jag tror att man får tillbaka en viss del av kostnaden. Om det inte förelsås automatiskt tänker jag definitvt kräva minst halva kostnaden tillbaka om det händer!

 
Almas mamma

Almas mamma

7 december 2011 21:54

kära vän. jag tror att de tog ett bra beslut åt er. Visserligen innebär det mer väntan, men ändå bättre att sätta tillbaka då slemhinnan är större.
jag tror att försöket går om, om dina två små inte klarar upptiningen. Men kolla upp det, så du vet.
Endo. Välkommen i klubben. Det är vår anledning till varför vi inte lyckats förut. Jag slår ett slag för fortsatta behandlingar med akupunktur. Min (och din? går vi till samma, minns inte??) akupunktör sa att det kunde botas med akup. jag är tvekis, men att det lindrar är jag övertygad om. Dessutom kanske du skulle besöka en homeopat. Riktig hokus pokus. En som kollar i ögonen och sedan ger dig massa piller att äta i tid och otid. Men effektivt är det, det lovar jag. Är du intresserad så hojta, så kan jag ge dig några namn.
Lite förvånande att de inte upptäckt endon förrän nu... Men nu vet de bättre hur de ska göra, så du får INTE ge upp än. Tänker på dig massor och önskar av hela mitt hjärta att du får allt du önskat dig så länge! kram

http://snowangel.webblogg.se

Kix

7 december 2011 22:25

Jag har ju inte haft någon mens (att ens diskutera) men mensvärk som har indikerat på att "nu är det mens". Läkaren i Umeå sa att kroppen uppenbarligen har tagit hand om blodet (han antydde aldrig om någon endometrios). Så det är ju med säkerhet en väldigt lindrig endometrios. Men jag vet inte om det kan bli värre med åren eller?

Tack för dina tips. Just nu är jag riktigt besviken på akupunkturen som INTE gjorde det här försöket till bättre resultat än 2 ägg. Och visst, det kan vara många andra faktorer också som spelar in.... men jag vilar med det här ett tag iaf.

Å så skall jag förtydliga... jag vill inte riktigt ge upp heller, men vi är två om det här, vilket uppenbarligen också ställer till det gällande adoptionen... Tack Almas mamma! Tycker så mycket om dig!

 
A

A

7 december 2011 21:58

Vad behandlas du med då du bygger upp slemhinnan nu? Misstänker du att du har endometrios? Eller gör läkarna det?

Hoppas verkligen att du inte har det. Jag ska få en tid för titthålsoperation nästa år. Har du gjort en sådan?

Förlåt för alla mina frågor, hoppas det är okej. Du behöver inte svara om du inte vill :-)

Jag håller alltid tummarna för dig. Kram!

http://www.hjartatbloder.blogg.se

Kix

7 december 2011 22:32

Jag har behandlats med Femanest nu inför detta försök. Men nu får vi vänta till efter mens för att bygga upp slemhinnan på nytt. Tidigare har läkaren i Umeå också försökt med Prednisolon och Evorel.

Nej, det var läkaren i Falun som sa endometrios när de tömde en äggblåsa med blod. Min tanke kring det är att den är väldigt lindrig, men den förklarar ju varför jag ej har mens utan bara mensvärk. Nej, jag har aldrig gjort en titthålsoperation.

Jag säger till dig som jag säger till mina IRL-vänner. Fråga gärna, jag svarar på ALLT jag kan. Det är bara roligt om någon är intresserad (fast det sista appliceras bäst på mina IRL-vänner eftersom de inte har varit ofrivilligt barnlös)

 
Hedda

Hedda

7 december 2011 22:13

Hoppas det var det bästa beslutet och att förutsättningarna blir optimala längre fram. :)

http://heddasdagbok.wordpress.com

Kix

7 december 2011 22:33

Ja, hoppas!

 
A

A

8 december 2011 00:15

Okej. Jag har aldrig haft problem med min slemhinna så jag kan inte så mycket om hur man bygger upp den, så tack för svar, nu blev jag litet klokare :-) (googlade).

Jaha, då förstår jag. Som en "chokladcysta" typ? Men nu känner jag mig väldigt bakom här, jag hade inte en blekaste om att du inte får mens utan bara mensvärk. Usch vad mycket det är som kan ställa till det.

Jag har varit så insatt i hela pco-cirkeln sen jag var 14 år och känner nu att det är dags att lära mig och bli kunnig i andra orsaker till ofrivillig barnlöshet. Då menar jag bortsett från information man kan söka på nätet (spermakvalité, endometrios osv).

Alltid mer lärorikt att höra av någon som faktiskt lever/lider med/av diverse problem och sjukdomar. Du förstår hur jag menar, hoppas jag.

Skönt, då behöver jag inte känna mig allt för påträngande.. Men jag förstår vad du menar. Att ens irl-vänner frågar tyder på att dem bryr sig.

Jag bryr mig om dig, som "bloggvän" :-)

http://www.hjartatbloder.blogg.se

 
AnnaCecilia

AnnaCecilia

8 december 2011 06:53

Håller med Hedda!

Endometrios har jag med, så undrar du över nåt så fråga gärna:)

Kram

http://bebiskarusellen.bloggplatsen.se

Kix

8 december 2011 07:34

Tack!

 
Ingen bild

Mia

8 december 2011 07:56

Synd att läkaren tror att du har endometrios men tur ändå att du verkar ha lindrig endometrios, det har jag också och märker inget av det förutom barnlösheten och att jag fått chokladcystor på min ena äggstock som togs bort under titthålsoperation i april. Det är ju en autoimmun inflammatorisk sjukdom. Testa dra ner på socker och vetemjöl!
EmbryoGlue är förresten en medicin som du kanske kunde ta upp med läkaren, har nämligen läst att vissa patienter fått det i Finland och det lär ska öka chansen för graviditet markant.

Kix

8 december 2011 19:47

Dra ned på socker och vetemjöl.. puh! Men hur vet man hur utbredd endot är i kroppen?

Intressant det där med EmbryoGlue. Men om det nu ökar chansen för graviditet markant, hur kommer det sig att inte de svenska klinikerna använder sig av det då? Måste fråga kliniken!!!

 
ettvanligtliv

ettvanligtliv

8 december 2011 08:42

Jag tror också att det var bra att labbpersonalen tog beslutet åt er. Nu vet ni ju att detta är den bästa vägen att gå. Vad glad jag blev när jag läste att de utvecklat sig perfekt. Det är ju bättre att de sätts in med de bästa förutsättningarna istället för att stressa på det. Men jag förstår att det är frustrerande och jobbigt med all tid som går!

Vad jobbigt att behöva höra att du kanske har endo :( hoppas att så inte är fallet!

Kramar!!

http://ettvanligtliv.bloggplatsen.se

 
Cecilia summerar

Cecilia summerar

8 december 2011 10:24

Ja, vissa beslut ska man inte behöva fatta själv och även om hela läget och alla sorger och krångligheter inte går att gilla (som i att tycka om) så tror jag det är skönt om det går att gilla (i bemärkelsen) acceptera att de som kan det här bäst tar beslutet. Som jag innerligen önskar ska leda till den efterlängtade lyckan för dig. För er. <3

http://cecilia.ekhemmanet.se

 
Morgonpigga Evelina

Morgonpigga Evelina

8 december 2011 17:30

Det låter bra att båda äggen befruktades och hade så bra kvalitet att de kunde frysas. Himla tråkigt att slemhinnan var för tunn. Vad händer nu? Ska de kolla tjockleken igen om ett tag? Det låter som att ni eventuellt skulle kunna bli hjälpta av att få använda en annan kvinnas livmoder till era fina embryon (om det skulle vara din slemhinna som ställer till det). Skulle ni överväga att använda en surrogatmamma om det var tillåtet i Sverige?

http://morgonpigg.nu

Kix

8 december 2011 19:54

Nu väntar vi en cykel så att det bildas ny slemhinna. Därefter är det väl tänkt att slemhinnan skall medicineras till att bli tjockare. Men jag är oerhört tveksam till att de lyckas, det har det ju inte gjort vid tidiare FET....

Mycket svår fråga... det jag tänker mig i mitt fall är att få en ny livmoder. Men jag är verkligen inte främmande för ägg- och spermiedonation. Men surrogatmamma.... ?

 
Ingen bild

Jenny

8 december 2011 18:10

Det förklarar kanske saken varför det varit så tufft att bli gravida. Jag har också fått den diagnosen och jag är rädd att den blir min orsak till barnlöshet. Min gynekolog har ändå varit rätt positiv och tror på oss men efter 4.5 år försök och lång behandling mot sjukdomen så inser jag att det är så här läget är. Jag hoppas så innerligt att era ägg får en riktigt bra chans och att ni får lyckas nu. Ska de utreda om du har sjukdomen? Är de bra på den sjukdomen i Falun?
Alla mina tankar till dig!
Stor KRAM
Jenny

Kix

8 december 2011 19:57

Jag skickade iväg frågor ang. endo till min gynekolog idag, så jag vet inget ännu. Ang. om Falun är duktig på det --> Ingen aning. Endomeddelandet från dem vid äggplocket kom så oväntat och överrumplat att jag inte ens kom på något att fråga....

 
Ingen bild

Jenny

8 december 2011 20:37

Bra att de kollar upp det tycker jag för det KAN vara en anledning. Många får barn som har endometrios men det är helt klart tuffare för många. Adopstionsmeddelandet kom som en skänk från ovan just nu. Hoppas verkligen din man fått landa så att ni kan få lite ro och få ta den vägen. Ni skulle nog behöva det efter allt. Stor KRAM

 
Ingen bild

Mia

9 december 2011 07:35

Det där med Embryoglue måste jag kommentera ännu, det finns tydligen bara på ett enda apotek i Finland (i Helsingfors) än så länge så det verkar vara väldigt nytt här och nåt som nog bara ges på privata kliniker men jag läste om det på nätet och det verkade vara rätt intressant!!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kix - 17 maj 2012 23:31

  Jag är ganska säker på att det här blir mitt sista inlägg i den här bloggen. Den skapar sådan ångest och jag orkar inte veta av den. Mitt sista inlägg blir således bara att uppdatera om det sista.   Han var otrogen. Jag kom på honom förra sön...

Av Kix - 4 april 2012 22:16

  Pratat med vår adoptionsutredare för att avsluta/dra tillbaka det medgivande vi har som par. Nämnde för henne att jag har tankar på ensamståendeadoption, men fick ett kallt svar om att det kan ta tid, och att det här måste läka först och det stäl...

Av Kix - 31 mars 2012 11:15

  Jag skall försöka uppbåda lite energi och skriva även till er som inte har fått något lösen.   Det är över nu. Han vill skiljas. Efter 14 års förhållande har den 6 åriga ofrivilliga barnlösheten satt sina spår. Vi säljer huset. Flyttar till v...

Av Kix - 26 mars 2012 21:34

  Det här med lösenordsskyddade inlägg var väl inte fullt så genomtänkt... ni dränker mig med mail. :)   Jag besvarar dem eftersom! Gulliga ni! Ni skriver så fint!   Kix     ...

Av Kix - 25 mars 2012 15:12

  Det är avgjort. Det blir delvis lösenordsskyddade inlägg på den här bloggen. Jag känner ju två privat som läser, dessutom har jag ju varit på flera bloggträffar. Så jag är ju inte anonym längre...   Vill ni läsa de lösenordsskyddade inlägge...

Presentation

Fråga mig

31 besvarade frågor

Mail

kix_barnlos[snabel-a]hotmail[punkt]com

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5 6 7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Länkar

Gästbok

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Gillar

  

                

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards