Direktlänk till inlägg 14 oktober 2011

Åtgärdspaket nr 1 – vapenvila?

Av Kix - 14 oktober 2011 22:03


* Min man kontaktade vårdcentralen så nu har jag tid där hos en kurator med KBT*-kunskap. Visserligen 1,5 vecka bort, men vänta är jag ju jävligt duktig på, så ytterligare 1,5 veckas väntan är ju INGENTING. Kuratorn ringde upp mig idag. Hon sa, efter att jag berättat det jag har problem med (ja, förutom barnlösheten då), att hon tycker det låter som om jag har utmattningssymptom. Ja, what ever, tänker jag. Jag behöver hjälp. Har ju träffat en kurator för två år sedan som kändes sådär, samt ytterligare en i samband med att vi lämnade tillbaka gumman. Vi får väl se om det här funkar.

*
 
Jag har tagit tjänstledigt 20% av min heltidstjänst, gäller from nästa vecka. Jag är sååå oerhört lättad. Alternativet skulle kunna ha varit en sjukskrivning med tillhörande diagnos som skärskådas vid adoption. Men det är INTE ett alternativ för oss. Vi är sååå nära att kunna sammanställa en adoptionsmapp till ett land som står oss varmt om hjärtat. Vi kan inte äventyra våra adoptionsplaner då givarländerna är väldigt restriktiva med sjukskrivningar (som händer så nära inpå).

Kix

*Kognitiv Beteendeterapi - Googla!


*****************************'****UPPDATERING LITE SENARE*********************************
Ser att det är precis ett år sedan vi fick meddelande om ett ofött barn som de blivande föräldrarna önskade adoptera bort. Vi blev utvalda av alla adoptionssökande. Fast resten är historia.

 
 
Anna

Anna

15 oktober 2011 09:13

Det låter som två bra saker! Hoppas allt kommer kännas lite lättare nu.

Många kramar!

http://www.enmammawannabe.blogspot.com

 
Hedda

Hedda

15 oktober 2011 09:33

Så bra att du har fått en kontakt! Hoppas nu att det "klickar" och att det är en person som du kan känna att du kan prata med.

Låter också väldigt bra att du tagit tjänstledigt delvis. Det har jag också många gånger funderat på, tro mig. Min terapeut har någon gång undrat om jag inte ska sjukskriva mig, men jag har då fått förklara just det här, att om man ska adoptera får det inte finnas några sådana sjukskrivningar i registret... Hoppas att detta ska ge dig den lättnad som du behöver... Mycket starkt gjort av dig att "skydda" dig själv på det sättet, det bådar gott för framtiden.

Ja, tänk att det är ett år sedan. Tänk vad ni har varit med om. Kram!

http://heddasdagbok.wordpress.com

Kix

15 oktober 2011 10:12

Ja, jag tycker nog ändå att jag tar itu med det jobbiga innan det blir outhärdligt. Vill inte hamna i någon situation då det blir för sent att agera, och höra mina tankar säga "jag borde ha gjort annorlunda..."

 
Cecilia summerar

Cecilia summerar

15 oktober 2011 10:00

Många tankar kring detta inlägg:
- Sorg över historien som haft årsdag och som la ytterligare stenar på barnlängtanssorgen....
- Glad över att du kommer jobba mindre. Tjänstledighet är en underskattad möjlighet att hitta balansen i livet och sig. Tror de flesta klarar det ekonomiskt. Om jag inte hade varit tjänstledig skulle den gamla utmattningen garanterat vilja ta sig tillbaka.
- Man som ringer och kurator som ringer upp - och KBT, det låter mycket bra i mina öron. Önskar SÅ att det blir det!

http://cecilia.ekhemmanet.se

Kix

15 oktober 2011 10:15

- Ja, det blev som grädde på moset (eller heter det så?)
- Faktiskt så känns det inte som att jag förlorar i inkomst, utan vinner mentalt.
- Man som agerar - really!!!

 
A

A

15 oktober 2011 19:51

Hoppas verkligen att du får träffa någon som det känns bra att prata med. Det är så svårt att öppna sig för okända människor, tycker iaf jag. Skönt att din man tog tag i saken, bra gjort!

Sen tycker jag att det är väldigt bra att du tagit tjänstledigt :-) Verkligen! Efter att ha kämpat så länge som du gjort och fortfarande gör. Du är inte mer än människa. Ta hand om dig själv!!

(Jag tänkte passa på att fråga dig hur det går till om man söker ex en kurator via vårdcentralen. Gäller frikortet då? Känner också att jag skulle behöva prata med någon..)

Kramar till dig från mig!

http://www.hjartatbloder.blogg.se

Kix

15 oktober 2011 20:42

När jag gick till kuratorn på sjukhuset gällde frikortet iaf, så det borde ju vara samma regler på vårdcentralen.

Tag kontakt med dem! Vi behöver stöd i den här skitprocessen!

 
Litenlängtan

Litenlängtan

15 oktober 2011 21:22

Jag tror gott om KBT. Maken brakade ju ihop och fick panikångest 2007. Som tur var klarade han av att jobba - för adoption var inget som var på tapeten så tidigt för oss. Annars hade det kanske kunnat bli lite struligt.
Att gå ner i tid och vila så mycket som möjligt är nog också väldigt bra! Ta hand om dig - det finns ju bara en av dig! kram!

http://litenlangtan

 
Ingen bild

C

15 oktober 2011 21:33

Med 3 misslyckade ivf bakom mig + långvarig underbemanning & tunga konflikter på jobb = att en dag brast allt. Har nu gått sjukskriven i snart ett år med diagnos utmattning/utbrändhet.

Det tog lång tid innan jag fick prata med någon jag kände förtroende för. Kuratorn jag träffade på VC insisterade på efter mitt andra besök att jag skulle börja äta antidepressiv medicin. En "enkel" lösning för dem. Detta funkar säkert för många men det var inte den vägen jag ville gå. Jag vill inte trycka undan det jag känner med piller, vad skulle hända den dagen jag slutat med dem? Då skulle kanske allt "finnas kvar"?

Blev skickad till ytterligare ett ställe, även denna kvinna tyckte nog faktiskt att det var bäst med piller..?! Till slut fick jag en remiss till vuxenpsyk & går nu till en fantastisk människa som hjälper mig att hitta vägen tillbaka. Så stå på dig och gör det som känns bäst för dig! Hoppas att du träffar någon du känner fullt förtroende för.

Bra att du får stöd av din man i detta, det är guld värt!

Ps. Högkostnadskortet gäller. Har gjort för mig i alla fall.

Stora styrkekramar till dig!

Kix

15 oktober 2011 23:01

Nä, några tabletter kommer inte innanför min kropp. Det räcker med dem som man får för IVF-försöken. Där är jag helt övertygad. Det som jag inte är övertygad om är huruvuda den där kuratorn kan hjälpa mig på rätt spår igen. Det återstår att se. :)

 
Nelle

Nelle

16 oktober 2011 23:12

Vilken handlingskraftig man du har! Hoppas att du får träffa någon som du får förtroende för.

Kram!

http://neverletmego-nelle.blogspot.com

 
Morgonpigga Evelina

Morgonpigga Evelina

18 oktober 2011 20:37

Det är viktigt att man får prata med "rätt person" när man söker hjälp. Alltså en som är kunnig, lyhörd och begriper sig på vad man har för problematik. Vissa kuratorer tror jag har för kort utbildning och för lite erfarenhet av barnlösa för att kunna hjälpa. Min erfarenhet säger att det är nästan omöjligt att snabbt få rätt hjälp inom vården, man måste tjata och byta för att det ska bli bra. Gå på din magkänsla och håll ett öppet sinne. Hoppas att denna kan hjälpa dig! Himla bra gjort av dig att du testar att jobba 80 %. En ledig dag i veckan är guld värd!

http://morgonpigg.nu

Kix

18 oktober 2011 21:39

Ja du har ju också gått ned i tid. Men jag kommer att ta någon halvdag/några timmar här och där och mindre sannolikt en heldag. Bestämmer från vecka till vecka. Skönt med frihet och andrum.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kix - 17 maj 2012 23:31

  Jag är ganska säker på att det här blir mitt sista inlägg i den här bloggen. Den skapar sådan ångest och jag orkar inte veta av den. Mitt sista inlägg blir således bara att uppdatera om det sista.   Han var otrogen. Jag kom på honom förra sön...

Av Kix - 4 april 2012 22:16

  Pratat med vår adoptionsutredare för att avsluta/dra tillbaka det medgivande vi har som par. Nämnde för henne att jag har tankar på ensamståendeadoption, men fick ett kallt svar om att det kan ta tid, och att det här måste läka först och det stäl...

Av Kix - 31 mars 2012 11:15

  Jag skall försöka uppbåda lite energi och skriva även till er som inte har fått något lösen.   Det är över nu. Han vill skiljas. Efter 14 års förhållande har den 6 åriga ofrivilliga barnlösheten satt sina spår. Vi säljer huset. Flyttar till v...

Av Kix - 26 mars 2012 21:34

  Det här med lösenordsskyddade inlägg var väl inte fullt så genomtänkt... ni dränker mig med mail. :)   Jag besvarar dem eftersom! Gulliga ni! Ni skriver så fint!   Kix     ...

Av Kix - 25 mars 2012 15:12

  Det är avgjort. Det blir delvis lösenordsskyddade inlägg på den här bloggen. Jag känner ju två privat som läser, dessutom har jag ju varit på flera bloggträffar. Så jag är ju inte anonym längre...   Vill ni läsa de lösenordsskyddade inlägge...

Presentation

Fråga mig

31 besvarade frågor

Mail

kix_barnlos[snabel-a]hotmail[punkt]com

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17 18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Länkar

Gästbok

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Gillar

  

                

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards