Direktlänk till inlägg 7 juli 2011

Hur är läget? -Bra......

Av Kix - 7 juli 2011 22:54


Jag bodde i USA ett tag. Jag förundrades över att alla människor, bekanta eller ej, frågade mig "How are you today?". Många gånger funderade jag på om jag skulle vara ärlig, eller om jag förväntades svara "Fine, thank you. And you?". Jag svarade alltid artigt, såsom frågeställaren förväntade sig att jag skulle svara. För det är ju så man gör.


I Sverige frågar man "Hur är läget?" vänner emellan. Det förväntade svaret är allt som oftast "Bra!" eller något annat som betonar ett välmående... (super, underbart, kalas, gött, prima, förträffligt, perfekt...). Men de som känner till vår situation som frågar denna fråga... vad förväntar de sig för svar?  Skall jag svara ärligt (och hur bemöts då det) eller skall jag svara på frågan så att frågeställaren blir nöjd? Jag har börjat svara "Ok". Den ger liksom tillräckligt med svar till frågeställaren samt att det är ok eftersom jag lever.


Men egentligen, varför ställer man ovan fråga slentriant om man inte ärligt vill veta hur det står till?


Kix

 
 
jagvilljagkan

jagvilljagkan

7 juli 2011 23:21

Det där har jag oxå tänkt på... Min version av "ok" är "det knallar", så får den som vill veta mer fråga mer.

Men samtidigt är det på något sätt ok att svara "för j*vligt, jag är förkyld/har brutit benen/eller något" men det är inte lika ok att svara "jag har så ont i själen idag"...

knepigt...
kramar

http://jagvilljagkanjagvagar.blogspot.com

Kix

8 juli 2011 13:14

Tänk om man skulle svara så... intressant!

 
Ingen bild

Hanna

8 juli 2011 07:14

Om personen vet om er situation, tycker jag att frågan borde vara ställd för att han eller hon faktiskt undrar hur det är just idag. Och då tycker jag att man själv får avgöra vad man vill svara just då. Vill man vara ärlig, eller vill man inte prata om det.

Men, såklart finns det många som ändå bara ställer frågan för att det är så man gör. Och även då kan man välja själv hur man vill svara, ärligt eller svävande. Kanske får det någon att tänka till om man svarar helt ärligt på en fråga som ställts utan tanke...

Inget svar direkt, en tanke bara :-)

Kix

8 juli 2011 13:22

Tyvärr finns de som ställer frågan slentriant som vet om vår situation. Ett exempel är en kompis som ställde denna fråga varpå jag faktiskt svarar "Det är väl som vanligt". Uppenbarligen hör hon inte svaret eftersom hon då säger "Jaha, vad bra att det är bra".

Fast absolut finns de som frågar och vill ärligt veta.

 
Ingen bild

Mia

8 juli 2011 07:36

Jag har länge retat mig på den frågan. Jag ställer den nästan bara när jag verkligen vill veta ett ärligt svar, annars säger jag hellre, "hej, kul att se dig!" eller något liknande. En kollega gjorde något superkul en dag. Telefonen ringde och det var en säljare från nån bank som började med att säga "hur är det idag?". Min kollega började beklaga sig över sitt knä som gjorde så ont och vad hon hade gjort som möjligen kunnat vara orsaken. Tror INTE säljaren hade väntat sig det svaret. :)

Kix

8 juli 2011 13:24

Haha.. underbar kollega. Kanske säljaren ändrade taktik efter det...

 
Cecilia summerar

Cecilia summerar

8 juli 2011 11:25

Eller det sundsvallska (och enligt mig vedervärdiga) "Ärebarabra?"
Jag har svårt att låta bli att svara ärligt, men det gör frågeställaren rätt obekväm emellanåt. Och då blir man ju rätt obekväm själv, så jag har önskat ibland att lögnen (Barabra) hade legat närmare till hands de perioder som det varit tungt. Men OK är ju en utmärkt lösning! Alltid är det nåt som är OK. Matsmältningen eller tånagelslängden till exempel :-)

http://www.villhabarn.se/blogg/3395

Kix

8 juli 2011 13:25

Precis. "Däälika" kanske kunde funka också...:)

 
Hedda

Hedda

8 juli 2011 14:39

Jag svarar inte heller "bra" om det inte är bra. Jag svarar "det knallar" eller "huvet upp" eller "sådär" nåt liknande om jag inte känner personen så bra. Är det nån jag känner väl så svarar jag "inte så bra" om det inte är bra.

Det som irriterar mig mest är väl att mina föräldrar frågar utan att vilja veta svaret. Där händer det att jag ljuger att jag mår bra, eftersom vi har en historia av att de inte verkar bry sig.

http://heddasdagbok.wordpress.com

 
ettvanligtliv

ettvanligtliv

8 juli 2011 15:28

Också jag har funderat över det där många ggr. Ofta känns det som om personen som frågat bara frågat eftersom det är så man gör och bävar lite för svaret eftersom de vet att jag mår dåligt. Så får jag antingen ljuga och säga "bra" fastän båda vet att det är osant eller så får man säga som det är. Fast det händer nästan aldrig för då blir det ännu mer krystat.

Ok var ett jättbra svar! Det ska jag anamma...så slipper jag säga "som vanligt" hela tiden.

Kram!

http://ettvanligtliv.bloggplatsen.se

 
avlängtantilldig

avlängtantilldig

8 juli 2011 20:51

En period när jag mådde riktigt dåligt så började jag svara lite mer sanningsenligt, typ "Nja, det är väl sådär", eller "Det är som det är". Märkte samma sak som Cecilia summerar att folk blir vansinnigt stressade och inte vet riktigt var de ska bli av. De väntar ju sig svaret: "Bra". Detta gällde dock, tack och lov inte de flesta av våra närmaste som visste om vår situation, där har vi hela tiden fått mycket emapti. KRAM!

http://www.enmammautanbarn.blogspot.com

 
Cornelia - Mitt Hem & Min Trädgård

Cornelia - Mitt Hem & Min Trädgård

18 juli 2011 00:05

Håller helt med! Jag ställer den sällan själv och oftast svarar jag ärligt att det kanske inte toppen, många blir lite paffa då o vet inte vad de ska säga.

http://mitthemochmintradgard.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kix - 17 maj 2012 23:31

  Jag är ganska säker på att det här blir mitt sista inlägg i den här bloggen. Den skapar sådan ångest och jag orkar inte veta av den. Mitt sista inlägg blir således bara att uppdatera om det sista.   Han var otrogen. Jag kom på honom förra sön...

Av Kix - 4 april 2012 22:16

  Pratat med vår adoptionsutredare för att avsluta/dra tillbaka det medgivande vi har som par. Nämnde för henne att jag har tankar på ensamståendeadoption, men fick ett kallt svar om att det kan ta tid, och att det här måste läka först och det stäl...

Av Kix - 31 mars 2012 11:15

  Jag skall försöka uppbåda lite energi och skriva även till er som inte har fått något lösen.   Det är över nu. Han vill skiljas. Efter 14 års förhållande har den 6 åriga ofrivilliga barnlösheten satt sina spår. Vi säljer huset. Flyttar till v...

Av Kix - 26 mars 2012 21:34

  Det här med lösenordsskyddade inlägg var väl inte fullt så genomtänkt... ni dränker mig med mail. :)   Jag besvarar dem eftersom! Gulliga ni! Ni skriver så fint!   Kix     ...

Av Kix - 25 mars 2012 15:12

  Det är avgjort. Det blir delvis lösenordsskyddade inlägg på den här bloggen. Jag känner ju två privat som läser, dessutom har jag ju varit på flera bloggträffar. Så jag är ju inte anonym längre...   Vill ni läsa de lösenordsskyddade inlägge...

Presentation

Fråga mig

31 besvarade frågor

Mail

kix_barnlos[snabel-a]hotmail[punkt]com

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Länkar

Gästbok

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Gillar

  

                

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards