Alla inlägg den 7 juli 2011

Av Kix - 7 juli 2011 22:54


Jag bodde i USA ett tag. Jag förundrades över att alla människor, bekanta eller ej, frågade mig "How are you today?". Många gånger funderade jag på om jag skulle vara ärlig, eller om jag förväntades svara "Fine, thank you. And you?". Jag svarade alltid artigt, såsom frågeställaren förväntade sig att jag skulle svara. För det är ju så man gör.


I Sverige frågar man "Hur är läget?" vänner emellan. Det förväntade svaret är allt som oftast "Bra!" eller något annat som betonar ett välmående... (super, underbart, kalas, gött, prima, förträffligt, perfekt...). Men de som känner till vår situation som frågar denna fråga... vad förväntar de sig för svar?  Skall jag svara ärligt (och hur bemöts då det) eller skall jag svara på frågan så att frågeställaren blir nöjd? Jag har börjat svara "Ok". Den ger liksom tillräckligt med svar till frågeställaren samt att det är ok eftersom jag lever.


Men egentligen, varför ställer man ovan fråga slentriant om man inte ärligt vill veta hur det står till?


Kix

Presentation

Fråga mig

31 besvarade frågor

Mail

kix_barnlos[snabel-a]hotmail[punkt]com

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Länkar

Gästbok

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Gillar

  

                

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards