Direktlänk till inlägg 3 april 2011

Påstående: Att vara ofrivilligt barnlös i Norrland är en klassfråga!

Av Kix - 3 april 2011 22:06


Landstingen i Norrland; Västernorrlands län, Västerbottens län Norrbottens län samt Jämtlands läns landsting är de ENDA landstingen i Sverige som endast erbjuder ett färskt IVF-försök samt ett frysförsök om det finns något fryst embryo att återföra.


Västernorrland, Västerbotten samt Norrbotten har sin närmaste IVF-klinik i Umeå. Jämtland har nog lika långt till IVF-kliniken i Falun som till Umeå. Och för er som inte har koll på avstånden här i norr så kan jag berätta att det här är avstånden från några större städer till IVF-kliniken i Umeå: 54 mil från Kiruna, 36 mil från Haparanda, 27 mil från Sundsvall, 24 mil från Luleå.


Jag skulle således vilja påstå att vara ofrivilligt barnlös i Norrland är en klassfråga utifrån dessa variabler:


1) Resor – Många tar säkerligen bilen till IVF-kliniken. Vissa kanske tar tåget, några kanske flyger. Men det är långa avstånd.
2) Förlorad inkomst - Vid färskförsök vill IVF-kliniken att man att man åker redan dagen innan. Så för de som åker långväga betyder det förlorad inkomst för resedagen, för äggplockdagen. Dagen därpå för de som åkt långt stannar kvar i staden. Samt för återinföringsdagen. OM det är kort odling. Å så är det en resdag hem. Totalt 5 dagar. Om det är lång odling? Ja, då blir det fler dagar i staden...

3) Hotellövernattning - från 1 till 5 nätter beroende på antal dagar på embryoodling samt om man har långt avstånd hem, dvs. om man väljer att stanna kvar i staden eller ej.
4) IVF-kostnad - Våra landsting finansierar 1 försök (1 färsk och 1 frys om det finns ett fryst embryo att återföra). Det man skall komma ihåg här är den osäkerhet som 1 färskförsök innebär. Det är väl rätt svårt för IVF-läkarna att veta exakt hur patienten reagerar på medicineringen inför det första IVF-försöket. Resterande försök får finansieras på eget håll.
5) Läkarundersökningar – resor till och från läkarundersökningar och provtagningar som innefattas i ett IVF-försök. Kliniken samarbetar bara med några hemortsläkare/kvinnokliniker i Norrland. Det kan bli långa resor till dessa undersökningar också för de som inte bor i de större städerna.


Det är ju så motsägelsefullt då många kommuner i Norrland vill öka antalet invånare...


Varför är det så fu*ing orättvist?


Kix

 
 
emve

emve

3 april 2011 22:11

Det gör mig så förbannad! //Umebo

http://inspirerat.blogspot.com

Kix

3 april 2011 22:18

Ja, ibland funderar man på hur politikerna tänker, framför allt landstingspolitikerna. Hur kan vården vara så olika i Sverige... är det så här olika på alla sjukdomar.... får en gråstarrspatient endast en operation eftersom landstinget inte har råd med fler?

 
Anna

Anna

3 april 2011 22:26

Jag kan bli galen när jag börjar tänka på hur sjukt orättvist det är!

Jag hjälper gärna andra människor till vård igenom att betala skatt, missbrukare, personer med fetma och andra. Men räknas ofrivillig barnlöshet som något lyxproblem??

Apropå kostnader kan man tillägga (i många fall) akupunktur eller annan behandling, ev kurators kostnader, mediciner/hormoner, kostnader för utredningar, olika vitaminer eller diverse hälsokostpreparat, ägglossnings-/grav.tester. Listan kan säkert göras ändå längre :(

Det du skrev var så bra, önskar det skulle publiceras någon stans bara!

Kram!

http://www.enmammawannabe.blogspot.com

Kix

3 april 2011 22:35

De kostnader du tar upp räknar jag som ungefär lika kostnader oavsett vart i landet man bor. De kostnader jag ville ta upp är de MER-kostnader vi har som boende i Norrland enbart på grund av de regler vi har, samt att vi har långa avstånd till närmaste klinik.

 
TeachGirl

TeachGirl

3 april 2011 23:08

Jo, det är helt sjukt att det är så olika regler beroende på var man bor!

http://varforinteviocksa.blogspot.com

 
Cornelia -Mitt Hem & Min Trädgård

Cornelia -Mitt Hem & Min Trädgård

3 april 2011 23:20

Så sant, så sant! Det e just det här Barnlängtan jobbar för, orättvisorna! Vår ordförande Lina har börjat träffa politiker från de olika partierna för att få ändring på det. Vi jobbar för det nationellt också men tyvärr måste man även jobba för det lokalt. Om du vill hjälpa till på något sätt så får du hemskt gärna kontakta mig eller Lina direkt, lina.ullerstam@barnlangtan.com, vi behöver all hjälp vi kan få!

Kramiz o kämpa på, det gör vi :)

http://mitthemochmintradgard.blogg.se

Kix

4 april 2011 07:34

Hur går ÄD:et?

 
Anna

Anna

3 april 2011 23:33

Aha, förstår! :)

http://www.enmammawannabe.blogspot.com

 
Ingen bild

jb

3 april 2011 23:34

Blir så förbannad!! ALLA ska ha rätt till samma antal IVF/FET försök. Vi bor i Sverige, ett land, som fan inte ska ha uppdelningar beroende på län?! Nae, TOTALT oacceptabelt!

 
Emelie

Emelie

3 april 2011 23:37

En av anledningarna till vår flytt från jämtland till västragötaland var just orättvisan när det kom till ivf-hjälpen två försök till är ganska mycket pengar i och för sig kostade det väl en slant att flytta också men det var det värt!
Vi hade ju andra anledningar också..

Har för mig att jag läste någonstans att en kommun runt östersund finansierar invånarnas ivf-behandlingar även syskonförsök.. då vet man vart man ska bosätta sig om man flyttar tillbaka någon gång, bara man kommer ihåg vilken kommun det var det vill säga och om jag inte drömt det hela.

http://kronsten.blogspot.com

Kix

4 april 2011 07:33

Var det inte Strömsund, möjligen??

 
Ingen bild

Lee

4 april 2011 07:46

Jag tycker att ni ska ringa era politiker. Ju fler som ringer desto fler som får upp ögonen för frågan.

 
L

L

4 april 2011 07:52

Jag tycker också det är orättvist. Vi tillhör Jönköpings landsting. Vi fick göra en ivf och ett frysförsök kostnadsfritt. Efter det har vi gjort ytterligare ett frysförsök, (snart ett till) och en hel ivf. Jag tycker också det är en klassfråga då alla inte har råd, för det är ju ingen billig historia. Vi bor i samma land så visst borde det vara lika för alla!? Kram!

http://hjartats-langtan.blogspot.com

 
Sara

Sara

4 april 2011 09:34

Jag blir så himla irriterad då jag läser det här, det är så himla orättvist. Vi har gjort 4 ivf försök och 3 fet, vill inte ens räkna hur mycket pengar vi har lagt ut på ivf behandlingar.

Det borde vara lika regler i hela sverige.

http://www.lillaunderbarn.blogg,se

 
Ingen bild

miss a

4 april 2011 10:30

Du har helt rätt! Jag har själv ofta tänkt på det, att i den här helvetessituationen är jag själv, hur skumt det än kan låta, ändå privilegierad: får tre försök, har cykelavstånd från hemmet till kliniken och kan traska dit från jobbet på tio minuter. Förutom ekonomin innebär det en stor psykologisk lättnad: min man kan göra spermaprovet hemma och vid upptiningar behöver vi inte riskera "kasta bort" en arbetsdag ifall det skulle misslyckas. Det är klart man har närmare till service etc. om man som jag bor i en av de större städerna men vissa saker - exv. antalet försök - KAN och BÖR man faktiskt påverka politiskt - och detta är helt klart en fråga som går utöver landstingsnivå.

 
ettvanligtliv

ettvanligtliv

4 april 2011 12:06

Ja det är fördjävligt rent utsagt. Antagligen har ingen av politikerna i Västernorrland någon omkring sig som är drabbad av barnlöshet... för hade de det så skulle det bli ändring jäkligt snabbt tror jag.

http://ettvanligtliv.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

ahns

4 april 2011 13:35

Det värsta är att det känns som allt annat - det pratas så mycket om att man vill att folk ska bo i Norrland och på "landsbygden", men när det kommer till praktiken finns inga ansatser åt det hållet. Egentligen känns det så självklart att man ska ha så likvärdiga möjligheter som möjligt oavsett var man bor i Sverige att man saknar ord. Men, som landstingen nu är uppbyggda blir det som vattentäta skott dem emellan. Helt vansinnigt!

 
Ingen bild

Jenny

4 april 2011 14:42

Är det inte alltid så med norrland? Vi norrlänningar ska liksom bara köpa att det är långt till allting, inte finns kommunikationer så att det kan bli billigare osv osv. så jag är inte alls förvånad över att de även sett till att hela semestern + tjänstledighet (om man har otur) går åt till att ta sig till umeå för att man vill ha barn. Nä, fy sjutton! Man borde bo söderut!

KRAM

Jenny

 
Du + jag och framtiden

Du + jag och framtiden

4 april 2011 21:03

Visst är det konstigt, det irriterar mig något enormt. Förra året ställde jag följande fråga till landstinget i Jämtland:
"Varför ges bara ett landstingsfinansierat IVF-försök i Jämtland? Varför denna orättvisa, när många andra (inte alla) landsting ger fler?"

Svaret jag fick var:

"Hej och tack för din fråga !
Jämtland har tillsammans med övriga landstingen i Norrland beslutat att endast erbjuda ett landstingsfinansierat försök med IVF-behandling. Vissa andra landsting har mera generösa regler kring detta.
Bakgrunden till beslutet är att vi med begränsade ekonomiska resurser måste prioritera mellan olika behandlingar ex cancerbehandlingar, barnpsykiatri, IVF mm. I denna diskussion har de 4 landstingen i regionen tagit ett gemensamt beslut i denna fråga. Beslutet kan hämtas i landstingets diarie ärende LS/31/04"

Ja inte blev jag så mycket klokare, men jag hoppas att det går att påverka politikerna genom att påpeka orättvisan som råder....

Bra skrivet förresten, det är ju så sant... Å du, tack för ditt GRATTIS! =)

http://dujagochframtiden.blogspot.com

Kix

4 april 2011 21:27

Det måste ju betyda att alla de Norrländska landstingen går dåligt ekonomiskt... hur kan det komma sig att vartenda landsting i Norrland går lika dåligt, men inte en enda i de södra landstingen? Kan det verkligen vara rimligt?? Prioriterar de annorlunda?

 
Ingen bild

E

4 april 2011 22:11

http://www.herjedalen.se/stodomsorg/individochfamiljeomsorg/provrorsbefruktning.4.3ec991cb11db40959888000728.html

Härjedalens kommun ger bidrag till par bosatta där, för 2 försök, Inga fler kommuner som gör det inom dessa landsting? Ja, mycket skumt att det verkar gå dåligt för alla landsting och det kommer ju fortsätta att göra det om de inte prioriterar att försöka få befolkningen att öka.

Kix

5 april 2011 07:47

Tack för informationen. Jag känner till att Strömsunds kommun erbjuder två IVF-försök, men den kommunen ligger en bit bort... Jag har inte hört talas om någon fler kommun som gör det i dessa landsting.

 
Cornelia - Barnlängt

Cornelia - Barnlängt

5 april 2011 12:18

Barnlängtan genomför just nu en enkätundersökning på vår hemsida som vi gärna vill att så många som möjligt besvarar. Den vänder sig till alla som är eller har varit ofrivilligt barnlösa. Målet är att undersöka ofrivilligt barnlösas hälsa och livskvalitet och presentera resultatet för ansvariga politiker och för Socialstyrelsen. Ju fler svar vi får in desto bättre!! Så skänk gärna några minuter av er tid för att besvara enkäten, och sprid den gärna vidare. Ni är självklart anonyma.
Du hittar enkäten här: http://barnlangtan.com/enkaet

http://www.barnlangtan.com

 
Ingen bild

L

6 april 2011 18:51

Den där borde du försöka få publicerad någonstans... typ vad heter den där sajten som Bonnier har med debattörer på? Det borde gå att göra även anonymt.
Sydsvenskan har fö haft en bra artikelserie nyligen, som de kallade barnlängtan. De tog upp orättvisorna i landet.

Kix

6 april 2011 22:50

Föreningen Barnlängtan har precis i dagarna gått ut med ett pressmeddelande där just denna fråga belyses. Bra jobb Barnlängtan! Jag skall kolla upp artikelserien i Sydsvenskan, tack för tipset!

 
Cornelia

Cornelia

6 april 2011 21:50

http://m.sverigesradio.se/artikel/index/4438860?programId=98

Nu har gett dem lite o tänka på iaf! Hela rapporten finns på vår hemsida :)

http://Www.barnlangtan.com

 
Ingen bild

Pi

13 april 2011 10:53

BRA skrivet, kunde inte sagt det bättre själv! Det är riktigt rackarns orättvist. Det borde väl för sjutton vara SAMMA regler för alla!!

 
Fia

Fia

29 april 2011 21:42

Vad tråkigt!! Men det har inte alltid vart så. Min syster bodde i Västerbotten för 10 år sedan och fick hjälp i världsklass - flygresor, boende och ett antal behandlingar i Göteborg helt bekostat av landstinget (och sedermera två små bebisar).

http://fiavillhaenunge.blogspot.com

Kix

29 april 2011 23:03

Oj, helt otroligt OCH helt fantastiskt. Var det efer det som de fick ont om pengar??! :)

 
Torparfru

Torparfru

1 maj 2011 21:17

Hej läste ditt inlägg och länkade till dig, hoppas det inte gjorde så mycket.

http://www.torparfru.blogspot.com

Kix

1 maj 2011 22:03

Nädå!! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kix - 17 maj 2012 23:31

  Jag är ganska säker på att det här blir mitt sista inlägg i den här bloggen. Den skapar sådan ångest och jag orkar inte veta av den. Mitt sista inlägg blir således bara att uppdatera om det sista.   Han var otrogen. Jag kom på honom förra sön...

Av Kix - 4 april 2012 22:16

  Pratat med vår adoptionsutredare för att avsluta/dra tillbaka det medgivande vi har som par. Nämnde för henne att jag har tankar på ensamståendeadoption, men fick ett kallt svar om att det kan ta tid, och att det här måste läka först och det stäl...

Av Kix - 31 mars 2012 11:15

  Jag skall försöka uppbåda lite energi och skriva även till er som inte har fått något lösen.   Det är över nu. Han vill skiljas. Efter 14 års förhållande har den 6 åriga ofrivilliga barnlösheten satt sina spår. Vi säljer huset. Flyttar till v...

Av Kix - 26 mars 2012 21:34

  Det här med lösenordsskyddade inlägg var väl inte fullt så genomtänkt... ni dränker mig med mail. :)   Jag besvarar dem eftersom! Gulliga ni! Ni skriver så fint!   Kix     ...

Av Kix - 25 mars 2012 15:12

  Det är avgjort. Det blir delvis lösenordsskyddade inlägg på den här bloggen. Jag känner ju två privat som läser, dessutom har jag ju varit på flera bloggträffar. Så jag är ju inte anonym längre...   Vill ni läsa de lösenordsskyddade inlägge...

Presentation

Fråga mig

31 besvarade frågor

Mail

kix_barnlos[snabel-a]hotmail[punkt]com

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Länkar

Gästbok

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Gillar

  

                

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards