Direktlänk till inlägg 13 mars 2011

Tjena mittbena vilka bra tips!

Av Kix - 13 mars 2011 21:04



Tack för alla tips om hur man gräver fram energin igen. Jag läser och begrundar alla era förslag, och jag hoppas på att jag kan hitta något som passar mig. Jag återkommer om hur det går.


Här kommer en kort sammanställning på era tips:


  • Lång promenad ensam i skogen, där man kan grina ifred, rensa hjärnan och tom prata högt. (Tack Ulrika , Liten Längtan)

  • Träna, träffa vänner och åk bort en vecka. Träffa en psykolog. (Tack änglamamman Tonci)

  • Åk på utflykter, gå och fika och prata. Lägg dig under ett täcke i soffan och se på film och TV en dag eller tv. Bryt ihop och kom igen. (TeachGirl, tack teacher!)

  • Sysselsätt dig själv; måla, baka, träna karate och slå på någon! (Grannen Ett vanligt liv)

  • Gå i terapi - kan hjälpa till att skilja mellan olika sorger och besvikelser samt att släppa ut sorgen mer, som att gråta. (Tack överlevaren Hedda)

  • Börja fota för att lära dig att se omgivningen med nya ögon, samt att få känna sig stolt över vad man fångat på bild. (Tack Mia)

  • Skriv ned något positivt från dagen som gått för det finns alltid något bra även om det bara är att det fanns mjölk kvar till kaffet. (Tack femmis Jag vill, jag kan, jag vågar)

  • Ta en weekend på ett spahotell. (Tack Fru S… eller ja, Miss S)

  • Lyssna på musik som får dig att le, måla naglarna i vårig färg och tänk att allt kommer att ordna sig. (Tack Tuva)

  • Tänk på dig själv, gör ’måbra’ saker. (Tack lilla du, Lilla Jag)


  • Fokusera på studier och träna. (Tack Jenny)


  • Ibland är det bäst att vara hemma med maken och frossa i filmer och ibland träffa vänner (som känner till behandlingarna) för att prata. (Nyblivna IVF-mamman MDB)

  • En hobby att lägga ner mycket tid på, tex stickning. Gör roliga saker med din man. (Lilla M, tack!)

  • Stanna upp i IVF-karusellen, landa mentalt och försöka göra en plan med olika tänkbara vägar att gå. (Tack hobbyförfattarinnan Cecilia)

Kix


 
 
TeachGirl

TeachGirl

13 mars 2011 22:30

Många bra tips. Skogspromenader eller långa promenader i allmänhet är fruktansvärt sköna. Jag gillar långpromenader med bra musik i öronen.

http://varforinteviocksa.blogspot.com

 
Ingen bild

Marika

13 mars 2011 23:08

Tack för att du delade med dig en sån bra lista med tips som du fått :) Jag behöver dem också nu, dels för att längtan och försök efter ett barn tar mycket energi, men dels för att det är mycket annat som snurrar just nu. Jag ska försöka ta tillvara på tipsen, tack och kram!

 
Hedda

Hedda

14 mars 2011 08:56

Ja, tack för den fina sammanställningen! :-)

http://heddasdagbok.wordpress.com

 
Jagvilljagkan

Jagvilljagkan

14 mars 2011 12:48

Jag tror att jag lånar några av dem...

kramar

http://jagvilljagkanjagvagar.blogspot.com

 
Ingen bild

L

14 mars 2011 14:46

Hej!
Såg ditt förra inlägg för några dar sen och har gått och grunnat lite på ett svar...
Jag har verkligen verkligen varit helt under isen och nu kommit upp igen. Jag funderar lite på vad det berott på. För mig vände det med kuratorn på kliniken. Men jag har...
* Ändrat en del andra saker i mitt liv. Dvs i alla fall gjort ALLT ANNAT som jag kan göra något åt så bra som det bra går.
* Börjat göra något nytt och roligt, i mitt fall en ny sport jag inte kunde.
* Jobbat hårt med inställningen. Jag har haft rätt stor glädje av Olof Röhlander på www.upphopp.se och hans "mentala styrketräning" som kommer i mejlen gratis varje måndag. Ett tag tänkte jag "han vet ju inte vad han snackar om, han vet inte hur det är att vara barnlös". Men det vet han faktiskt, läste jag i hans bok sen. Tji fick jag. Jag avgudar inte allt han säger, men gillar inställningen.
* Jobbat rätt hårt på att acceptera vår situation, och att inte låta det gå ut över andra. Jag älskar inte att träffa gravida och de med små barn, men jag accepterar att jag tycker att det jobbigt, jag vet vad det beror på, och försöker att träffa dem ändå när det är människor som betyder mycket för mig. Däremot skippar jag typ 3-årskalas med 100 småbarnsföräldrar jag knappt känner.
* Att vi jobbar med adoption betyder jättemycket för mig. Det ska väldigt mycket till för att vi aldrig ska bli föräldrar. Det är också något som är lättare att prata med andra om, det är en positiv process, det är lättare för andra att fråga om. Det är ju EXTREMT jobbigt när okänsliga människor frågar hur det går ungefär som om de frågar om man vann budgivningen på ett hus eller ej, tycker jag. Undviker helst. Vi är inte jätteöppna ännu, men det kommer. Nu har jag berättat för så många att jag glömt vilka. Det ger någon slags trygghet i hela processen, att det kommer att lösa sig. Skulle vi lyckas med IVF vill jag nog adoptera ändå. Där är jag tacksam också - att bo i ett land där vi kan adoptera, kan få ivf... även om det känns lite klyschigt och inte riktigt tröstar.

Jag tror att det är det som är de stora dragen, varför jag är gladare nu. Tack för att du ställde frågan - det här kändes lite viktigt att fundera igenom. Jag har ju kommenterat någon gång förut, har ungefär samma story som du.
Kram, hoppas att du hittar "ditt" svar till att bli en lite gladare barnlös och så småningom en helglad förälder:-)

Kix

14 mars 2011 18:02

Oj, vilket varmt och trevligt inlägg. Jag har redan anmält mig till "Veckans peptalk" på www.upphopp.se så jag längtar till nästa måndag för att läsa vad han kan bidra med. Jag hoppas också att jag snart hittar till landet där jag kan vara en gladare barnlös, eller en helglad förälder. Jag har ju mina tips på vägen....

 
Anna

Anna

14 mars 2011 16:43

Vad bra att få en massa tips. Har dom sista dagarna tänkt mycket på hur man ska kunna leva i nuet som ofrivilligt barnlös, hur man ska kunna glädjas åt det man har och hur ska man kunna känna sig som en "lyckad" person? En del av svaren finns nog i den där listan tror jag.

Hoppas du börjar tanka på energi nu! När våren och sommaren kommer går det lite bättre tycker jag :)
KRAM

http://www.enmammawannabe.blogspot.com

Kix

14 mars 2011 17:49

Hoppas på det!

 
Tea

Tea

14 mars 2011 18:53

Vilka bra tips!

http://Www.langrean9manader.blogspot.com

 
Cecilia summerar

Cecilia summerar

14 mars 2011 20:22

Ja, det blev en fin lista att använda i alla möjliga sammanhang där kraften verkar sina. Tack!
Stannar upp och landar mentalt försöker jag ofta göra till den här musiken: http://www.villhabarn.se/inlagg/155-Sova

http://www.villhabarn.se/blogg/3395

Kix

14 mars 2011 20:53

Många fina bilder, men musiken gjorde mig ledsen, tror jag.... men det beror väl mest på att mina tankar ofta är negativa...:/

 
Icka

Icka

15 mars 2011 09:06

Hej, precis läst genom din blogg o kommer följa dej, jösses så starka Ni är. Ja bugar o bockar av beundran!
Kämpa på!
Icka

http://www.ickans.blogg.se

 
Ingen bild

Jenny

15 mars 2011 10:54

Jag hoppas det känns liiite bättre nu. Det går verkligen upp och ner i den här karusellen och med allt ni gått igenom är det verkligen inte konstigt att du dippar rejält. Hoppas solen skiner på dig idag och att den fyller på dig! Är man ledsen inombords blir det svårt att se det lilla men ibland är det nyckeln till ett lyckligare liv. Skickar dig bamsekramen!

 
Ingen bild

Åsa

15 mars 2011 18:29

Tycker vi kan träffas och lira lite boll ihop!

Jisses, vad jag saknar det i sådana här stunder när man är under isen. Förr kom man iväg och bara fick ha kul och tänka på annat några tillfällen i veckan.
När vi var i Egypten i december, spelade vi vid några tillfällen på hotellets konstgräsplan och det var första gången på drygt ett år man rörde en fotboll och det var bara såå roligt. Sann glädje när man ändå hållit på med sporten i 16 år, blivit en stor del av ens liv.

Så vad sägs? En varm vårdag, grönt gräs, en boll och du och jag möts på halva vägen? :-)

Kram, kram

Kix

15 mars 2011 21:14

En fråga dock; hur skall vi lyckas värva de andra 20 spelarna? För hur kul fotboll än är, så är det ändå mycket roligare i lag... Det kanske blir korpen för mig i sommar, jag är ju egentligen lite emot det pga ojämn nivå och skaderisken, fast kanske är det bättre än ingenting.

Få se nu, om vi skall mötas på halva vägen, så blir det Kumla utanför Örebro fågelvägen(tror jag) :)

 
Cecilia summerar

Cecilia summerar

15 mars 2011 18:50

Ja...kanske det är en för ledsen musik om sorgen är för stor. Ledsn att du blev ledsen.
Nuförtiden, när mitt grundmående för det mesta är gott, samlar jag kraft genom att gå in i ledsenheten, stressen eller oron när den kommer. Och lyckas ofta gå ut lite starkare eller en smula mindre trasig efter att ha grottat ner mig i sällskap av den här musiken.
Så kanske jag valde annan musik när jag själv hade det som tyngst. (Den här upptäckte jag först när kurvan hade vänt) Jag minns inte...
Önskar dig både vila, glädje och tankar som hjälper dig genom det som är tungt.

http://www.villhabarn.se/blogg/3395

Kix

15 mars 2011 21:15

Tack!

 
Miss S

Miss S

16 mars 2011 19:29

Kanonbra lista! Tack till alla som bidragit och tack Kix, för att du listade dem!
Kollade upphopp.se och insåg att jag tidigare kikat på Olof Röhlanders föreläsning och funderat på att gå. Nu tror jag minsann att jag ska göra slag i saken. :-)
Varm kram

http://www.baby-langtan.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

Åsa

17 mars 2011 21:20

Kumla låter bra! ;-)
Men hallå... Vi har ju en hel bloggvärld här, visst ska vi lyckas hitta 20 till? :-)
Eller iallafall 12 till så kan vi spela sju-manna, lagom ytor nu när man e mindre vältränad...

Kix

17 mars 2011 21:52

:)

 
Kvarnlyckan

Kvarnlyckan

17 mars 2011 22:35

Jag tycker om dig! :-)

http://kvarnlyckan.wordpress.com

Kix

18 mars 2011 17:26

Gör du? Tack... jag tycker om dig med! :) (KFIB = Klubben För Inbördes Beundran)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kix - 17 maj 2012 23:31

  Jag är ganska säker på att det här blir mitt sista inlägg i den här bloggen. Den skapar sådan ångest och jag orkar inte veta av den. Mitt sista inlägg blir således bara att uppdatera om det sista.   Han var otrogen. Jag kom på honom förra sön...

Av Kix - 4 april 2012 22:16

  Pratat med vår adoptionsutredare för att avsluta/dra tillbaka det medgivande vi har som par. Nämnde för henne att jag har tankar på ensamståendeadoption, men fick ett kallt svar om att det kan ta tid, och att det här måste läka först och det stäl...

Av Kix - 31 mars 2012 11:15

  Jag skall försöka uppbåda lite energi och skriva även till er som inte har fått något lösen.   Det är över nu. Han vill skiljas. Efter 14 års förhållande har den 6 åriga ofrivilliga barnlösheten satt sina spår. Vi säljer huset. Flyttar till v...

Av Kix - 26 mars 2012 21:34

  Det här med lösenordsskyddade inlägg var väl inte fullt så genomtänkt... ni dränker mig med mail. :)   Jag besvarar dem eftersom! Gulliga ni! Ni skriver så fint!   Kix     ...

Av Kix - 25 mars 2012 15:12

  Det är avgjort. Det blir delvis lösenordsskyddade inlägg på den här bloggen. Jag känner ju två privat som läser, dessutom har jag ju varit på flera bloggträffar. Så jag är ju inte anonym längre...   Vill ni läsa de lösenordsskyddade inlägge...

Presentation

Fråga mig

31 besvarade frågor

Mail

kix_barnlos[snabel-a]hotmail[punkt]com

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2011 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Länkar

Gästbok

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Gillar

  

                

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards