Direktlänk till inlägg 8 februari 2011

Ibland blir det inte som man tänkt sig bara...

Av Kix - 8 februari 2011 22:02


Mötte en gammal studiekamrat idag. Underbar konversation:


- Jaha, har ni ynglat av er något då?
o Nej
- Ja, men du börjar ju också bli gammal, det är väl dags snart för barn...
o Jo, det är det
- Då får ni skynda er
o Mmmm. Ibland blir det inte som man tänkt sig bara...
- Nähäeee. Oj, förlåt.... Ja, men då får ni göra som hon jag dejtar nu – adoptera!


Men hör och häpna - det är FÖRSTA gången som jag faktiskt svarar erkännande; att det inte är så enkelt alla gånger. Alla andra tidigare gånger som jag har fått denna typ av fråga så har jag försökt att svara smart och undvikande. Är inte det här ett framsteg så säg?


Sedan är ju hans lättja till att adoptera underbar... men har man inte varit i situationen så hur skall han då någonsin kunna föreställa och förstå hur det egentligen är.


Kix

 
 
Anna

Anna

8 februari 2011 22:30

Om man skulle fått en hundring för alla sårande kommentarer man fått...

Vad duktig du var som orkade säga som det var. Jag har börjat känna av en ev skaffa barn fråga på mils avstånd nu, så jag aktar mig noga ;)

http://www.enmammawannabe.blogspot.com

 
TeachGirl

TeachGirl

8 februari 2011 22:40

Att det alltid ska vara så lätt, det där med att skaffa barn. Det är ett klart framsteg för dig, det är av någon anledning svårt att säga att man har problem med att få barn.

http://varforinteviocksa.blogspot.com

 
Ingen bild

Litenlängtan

9 februari 2011 08:05

Jag minns det där också - svårt att erkänna det högt att JA, det är svårt att få barn. MEN när jag väl börjat släppa lite på det så gick det lättare och lättare och nu är jag i princip helt öppen med det. Och det är enklare att hantera och känns skönare inuti när man slipper vara så hemlighetsfull...

 
Jagvilljagkan

Jagvilljagkan

9 februari 2011 09:36

Vad tänker folk när de spottar ur sig något sånt? Dumj*vel.

Jag har en kollega som är 50+ som aktivt har VALT BORT barn. Och hon har hela sitt liv blivit betraktad som mindre intelligent... Vad är det som gör att andra anser sig ha rätt att ha åsikter om hur människor väljer/förmår prokreera?

http://jagvilljagkanjagvagar.blogspot.com

 
Avlängtantilldig

Avlängtantilldig

9 februari 2011 10:42

Bra jobbat! Det är inte lätt att börja men jag kan bara säga att jag mådde mycket, mycket bättre av att börja säga till folk som det var istället för att försöka "glida undan". Dels mår man bättre själv (eller, ja, jag gjorde det, alla kanske inte gör det) och dels så får man kanske upp ögonen på lite fler för svårigheterna kring att få barn. Har kollegor som sagt att de tidigare haft lätt för att kläcka ur sig kommentarer som "är det inte dags för er snart" men att efter de fått veta mer kring min situation så har de börjat tänka sig för.

http://enmammautanbarn.blogspot.com

Kix

9 februari 2011 18:55

Jag som så ofta brukar säga att situationen kring och för ofrivilligt barnlösa borde uppmärksammas mer. Det borde finnas fler som öppet visar och beskriver barnlöshet, missfall och adoption etc, så att det lyfts upp på ytan både för allmänhet att förstå men också för att påverka politikers beslut kring detta. För, trots all munkavle och tystnad kring ämnet, det är ju så många som drabbas både indirekt och direkt. Tycker att jag själv kommit en liten bit på väg… och du har helt rätt… det känns bra inombords att bara öppet säga det. En form av acceptans.

 
ettvanligtliv

ettvanligtliv

9 februari 2011 11:24

Oj, där har vi nån som verkligen inte kan sätta sig in i andras situation. Bra gjort av dig som svarade som det är! Tänk om man fick ta fram en gummiklubba och slå folk i huvudet när de kommer med sådana dumma kommentarer...
Kram!

http://ettvanlgitliv.bloggplatsen.se

Kix

9 februari 2011 18:56

Hur stor tycker du gummiklubban bör vara? :D

 
tintin (:

tintin (:

9 februari 2011 13:02

något du undrar över ?
- frågestund på min blogg :d

http://tintinisthashit.bloggplatsen.se

Kix

9 februari 2011 18:57

Kanske har du inte hittat rätt blogg för att locka läsare till din egen...

 
Ingen bild

Nathalie

9 februari 2011 22:39

Hej !Här kommer en styrkekram till dig! du var modig och det var bra att du visade att du kan säga ifrån ! Det hjälper också personen att inte pladdra på och göra bort sig, utan han får en chans att bemöta barnlöshet. Dock klumpig kommentar av mannen. Fast kändes det inte bra att han iaf bad om ursäkt ?

Kram !

Kix

9 februari 2011 22:51

Jodå, absolut bra med en ursäkt. Men ändå kan jag tycka han borde fattat vinken redan en eller två svar innan. Man är ju inte 36 år, sambos sedan 13 år, gift sedan 3 år, jobb och hus och inte redan vara i de banorna (det här är fakta som han är någolunda vetande om). Dessutom borde folk vara mer upplysta och inte fråga sådana frågor överhuvudtaget! :)

 
Maja

Maja

5 mars 2011 18:53

Jag är en tjej som har varit svårt sjuk sen tonåren och av denna orsak har jag inte skaffat barn. Kan antagligen fyskiskt, haft ett missfall tidigare. Nu är jag 35 år och lever ett normalt liv sen ca 2 år, trots kronisksjukdom. Vet inte om jag vill ha barn just nu, lever ett normalt liv som jag aldrig har gjort. Min sambos barn är 17 o 19 år, vi har det bra som det är nu... Värst i detta är andras komentarer o funderingar. Hur många barn har du då? Inga barn, men då är det väll dax att skaffa?! Eller en tjej på mitt jobb; "kom ni ihåg den där patienten, blablabla, han var ju lite knepig, han hade ju inga barn"! Grrrr, va arg jag blir. Det är helt ok att slänga en rakt i ansiktet att man är självisk o omogen när man inte har barn!? Jag vill lova att jag är den minst själviska o omognaste personen i min vänkrets och då har de barn och inte jag!!! Man hamnar i något utanförskap när man inte har barn och jag har flera gånger blivit påhoppad om pga att jag inte har barn och det är tydligen ok! Vid ett tillfälle sa jag att jag inte kunde få barn! Men det vet jag iof inte till 100% att jag kan heller...ett missfall är ju ingen garanti att det fungerar som det ska. Även om jag kan är det inte helt frivilligt som jag är barnlös. Just nu är det jobbigast vad andra tycker o säger och utanförskapet... Men om det var helt frivilligt så tycker jag att man alltid ska respekteras för sina val i livet! Som en kurator sa till mig; "att skaffa barn är alltid en självisk handling" men det är också något som hör till livets gång och man tar det så självklart...men det är inte självklart!!! Jag har en vän som är ofrivilligt barnlös, hon har försökt i 8 år!!! Varit gift i 12 år! Hon skulle bli världens bästa mamma. Man blir inte automatisk en bättre människa bara för att man har barn!!!
Jösses vad jag svammlar... Hur som helst! Jag önskar dig det bästa, hoppas du får barn, antingen eget, eget med hjälp eller ett adoptivbarn snart! Du verkar vara en super fin människa! Lycka till! Många kramar //Maja

http://tokmajas.se

Kix

6 mars 2011 18:54

Tack för din kommentar. Jag håller helt och hållet med. I samhället så förväntas människor vilja ha barn och då framför allt kvinnor. Det har ju tagit många år för samhället att komma till en acceptans (till trots låg acceptans) att familjekonstellationenrna kan se olika ut, det är inte längre alltid en mamma, en pappa och två barn. Så hur lång tid kommer det att ta för samhället att förstå att alla som vill ha barn inte kanske kan få barn och alla vill inte ha barn (även om det kanske skulle funka). Vi får jobba hårt på att sprida kunskap! Kix

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kix - 17 maj 2012 23:31

  Jag är ganska säker på att det här blir mitt sista inlägg i den här bloggen. Den skapar sådan ångest och jag orkar inte veta av den. Mitt sista inlägg blir således bara att uppdatera om det sista.   Han var otrogen. Jag kom på honom förra sön...

Av Kix - 4 april 2012 22:16

  Pratat med vår adoptionsutredare för att avsluta/dra tillbaka det medgivande vi har som par. Nämnde för henne att jag har tankar på ensamståendeadoption, men fick ett kallt svar om att det kan ta tid, och att det här måste läka först och det stäl...

Av Kix - 31 mars 2012 11:15

  Jag skall försöka uppbåda lite energi och skriva även till er som inte har fått något lösen.   Det är över nu. Han vill skiljas. Efter 14 års förhållande har den 6 åriga ofrivilliga barnlösheten satt sina spår. Vi säljer huset. Flyttar till v...

Av Kix - 26 mars 2012 21:34

  Det här med lösenordsskyddade inlägg var väl inte fullt så genomtänkt... ni dränker mig med mail. :)   Jag besvarar dem eftersom! Gulliga ni! Ni skriver så fint!   Kix     ...

Av Kix - 25 mars 2012 15:12

  Det är avgjort. Det blir delvis lösenordsskyddade inlägg på den här bloggen. Jag känner ju två privat som läser, dessutom har jag ju varit på flera bloggträffar. Så jag är ju inte anonym längre...   Vill ni läsa de lösenordsskyddade inlägge...

Presentation

Fråga mig

31 besvarade frågor

Mail

kix_barnlos[snabel-a]hotmail[punkt]com

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Gästbok

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Gillar

  

                

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards