Direktlänk till inlägg 31 december 2010

It’s been a while... (part II)

Av Kix - 31 december 2010 16:25


Läs mitt förra inlägg här för att hänga med.


Ungefär tre veckor efter gummans födelse kommer samtalet som fick bubblan att spricka. Ett samtal från utredarna i kommunen som sa att mamman hade börjat tveka om adoptionen. Att vi skulle skicka lite foton på gumman så att mamman kunde få se. ”-Nu är det kört” sa jag till mannen. Ser man bilder på sitt barn så vill man ju så klart ta hand om det. I ytterligare en vecka och en dag fick vi behålla henne efter detta besked. Den biologiska mamman bestämde sig därefter för att ångra sitt adoptionsbeslut och ta tillbaka sitt barn, detta skedde i början av december. Denna sista vecka var oerhört påfrestande. Från att känna att kärleken till detta barn varar för evigt till att känna att allt brister och kärleken försvinner.


Vi fick totalt 1 månad och 1 dag tillsammans med henne. Hon fick inget namn utan kallades gumman. De veckor som följde efter att vi lämnat tillbaka gumman, dvs. de senaste tre veckorna har bestått i att tvätta undan alla kläder, sängkläder, handdukar, filtar, åkpåse samt montera ned barnsäng, skötbord och babyskydd. Vi skänkte bort blöjor, tvättlappar, schampo, olja, nappar och nappflaskor. Maten kastades. Sorgearbetet påbörjades.


Allt gick ju så snabbt. Egentligen hann vi knappt förstå vad som hände hos oss. Det tog tre veckor från att vi fick första samtal att det fanns ett barn som skulle adopteras bort om vi var intresserade av en sådan adoption, och vi fick ha henne i drygt fyra veckor innan mamman hade ångrat sig om adoptionen. Så snabbt har inte många fått och tappat en bebis förut. Egentligen är det ju helt ofattbart, och det var ju det som vi egentligen förstod redan från början.


I vårt sorgearbete såg vår kommun till att vi fick det stöd vi behövde, de kom och tittade till oss, ringde, drev de praktiska frågorna mot den andra kommunen och vi gick på familjerådgivningen. Funderingarna snurrade i hjärnan… Det var väl klart att det skulle vända, vi skulle inte ha den där turen som vi hade hoppats på och det varade absolut inte för evigt.


That’s life!


Kix

 
 
MDB

MDB

31 december 2010 16:44

Vilken tuff tid ni måste haft och säkert har fortfarande. Hoppas att det går bra för barnet framöver och att hon blir lika älskad som hos er.
Stor kram!

http://minadrommarsbarn.blogspot.com

 
Avlängtantilldig

Avlängtantilldig

31 december 2010 16:57

Sitter här och är alldeles gråtfärdig. Kan inte inte ens beskriva vad jag känner för er! Största kramen

http://enmammautanbarn.blogspot.com

 
jenny_maria

jenny_maria

31 december 2010 17:02

åh fy fan... har inget klokt att säga... fy fan... fruktansvärt...

skickar en stor varm kram och en förhoppning om att 2011 ska visa sig från en lite bättre sida för oss alla än vad 2010 gjort.

http://langtaneftersammanhang.blogspot.com

 
Hej och Hopp

Hej och Hopp

31 december 2010 17:26

Åh så tungt!
kram

http://www.mintusenmilaresa.blogspot.com

 
Min längtan

Min längtan

31 december 2010 18:16

Skickar en stor kram full av omtanke och önskar att jag hade något klokt att säga, men jag finner inga ord.

PS! Det var jag som skrev till dig på din blogg angående det sammanträffandet att du fick min avbokade tid hos Tant L, inför ert försök.
Nu är bebisverkstan öppnad hos oss och jag har börjat blogga om det.
Tänker på dig!

http://minlangtan.bloggplatsen.se

 
Evelina

Evelina

31 december 2010 19:01

Nej! Usch vad orättvist!

http://cuteewe.blogg.se

 
Hedda

Hedda

31 december 2010 19:09

Jag kan knappt föreställa mig grymheten i detta, att behöva lämna tillbaka flickan! :-( Det borde inte få gå till såhär, samtidigt, bioföräldrarna måste ges chansen att ångra sig... det går väl i någon mån att förstå. Men de som kommer i kläm här är ju ni och inte minst barnet! Känner för er i er sorg, är glad att ni får stöttning. Men stöttningen tar ju inte bort sorgen, den måste ni genom ändå...
Kan bara säga detta att jag känner så otroligt för er och är så ledsen för er skull! Många kramar.

http://heddasdagbok.wordpress.com

 
Ingen bild

P

31 december 2010 23:35

Så otroligt hemskt för er, finns inga ord... Största styrkekramen från mig

 
Sara

Sara

1 januari 2011 00:50

Jag är så himla ledsen för eran skull. Skickar en massa kramar <3

http://www.lillaunderbarn.blogg.se

 
Ingen bild

Lilla M

1 januari 2011 01:16

Så otroligt smärtsamt, lider med er. Finns inte ord för det ens. Väldigt starkt av dig att orka dela med dig av er erfarenhet.

 
jagvilljagkan

jagvilljagkan

1 januari 2011 01:28

Fy faan. Så förfärligt! Kommer inte på något mer att säga. All vär/dens kramar till er!

http://jagvilljagkanjagvagar.blogspot.com

 
TeachGirl

TeachGirl

1 januari 2011 02:03

Ni hann ju ändå fästa er vid henne så jag tycker ändå att det suger, om det är ok med er. Man ska inte behöva gå genom något sådant. Stor kram! Hoppas att 2011 blir *så* mycket bättre!

http://varforinteviocksa.blogspot.com

 
AnnaCecilia

AnnaCecilia

1 januari 2011 08:46

Vilket skit måste jag säga.. Att få denna underbara lycka, fästa sig vid barnet och börja hoppas. Och att allt sen rycks ifrån er.

Jag blir lite imponerad av att kommunen ändå ställer upp med sånt stöd. Det flesta skulle struntat i en.

Kram

http://bebiskarusellen.bloggplatsen.se

Kix

1 januari 2011 16:47

Vi är också så nöjd med vad vår kommun (Sundsvall) har ställt upp för oss. De har verkligen bevisat för oss att det finns instanser och inrättningar som verkligen fungerar.

 
Lilla Jag

Lilla Jag

1 januari 2011 12:20

Vet inte vad jag ska säga, känner en sån sorg i hjärtat för eran skull. Tänker på dig och önskar så att det fanns nått jag kunde göra.
Massor med bamsekramar min vän!

http://hurskadetgo.blogspot.com

 
Litenlängtan

Litenlängtan

1 januari 2011 12:30

Usch så hemskt! Vad grymt av myndigheterna att lämna barnet i er vård innan allting var klart! Vilken tragisk historia... Jag kan bara beklaga och hoppas att ingen annan adoptivfamilj behöver gå igenom samma sak! Hoppas ni kan resa er och gå vidare efter det här! Stor kram!

http://litenlangtan.bloggplatsen.se

 
greengal

greengal

1 januari 2011 15:11

Usch, vad hemskt det måste vara för er! Har tänkt på er så mycket sen jag läste det igår. KRAM

http://vantanochlangtan.blogspot.com

 
Utan Spermier

Utan Spermier

1 januari 2011 15:32

Fy fan!!!! Jag ryser när jag läser detta... Lider med er, efter alla motgångar... och så en till...
Kämpa på!

http://utanspermier.wordpress.com

 
mamman

mamman

1 januari 2011 17:22

Har läst...försöker förstå...
Vad bra i alla fall att ni fått stöd via er kommun...ja jag vet verkligen inte vad jag skall skriva....sänder en kram i alla fall.

http://babyonskan.wordpress.com

Kix

1 januari 2011 22:13

Nä, tyvärr hade vi inte sådan tur som ni hade. Men det är ju heller inte särskillt vanligt med nationella adoptioner. Tack för kramen och för att jag fått titta in lite extra i din blogg.

 
ettvanligtliv

ettvanligtliv

1 januari 2011 19:09

Skickar stora varma kramar. Detta är vårt år. Nu ska det bli bättre! Kram

http://ettvanligtliv.bloggplatsen.se

 
Tea

Tea

1 januari 2011 19:33

Hjärtat går sönder! Massa kramar!

http://langrean9manader.blogspot.com

 
Nenne

Nenne

1 januari 2011 20:23

Fy vad hemskt!!! J-klar vad det måste göra ont :-( Har inga bra ord men lider så med er.
KRAM!

http://ivfresan.bloggplatsen.se

 
Cornelia

Cornelia

2 januari 2011 17:55

Usch nej, då va det så hemskt som vi befarade! Kan bara föreställa mig hur hemskt de måste ha varit för er att lämna tillbaks barnet!

Känner ni inte en oerhörd frustration, att ni hade blivit bättre föräldrar till henne?
Ni visste visserligen att det hade kunnat bli så här, men man hoppas ju ändå att det ska gå bra. nu med facit i hand, hade ni tackat ja om ni hade fått gå tillbaka i tiden o göra om det?
Skulle ni tacka ja igen om ni fick frågan?

Skickar massor av styrkekramar till dig!

Förresten, jag kanske redan har berättat det, men vi, Barnlängtan, har en lokalförening i Sundsvall, vår ordförande Lina bor bla där :) Om du känner för att träffa eller prata med dem så hör gärna av dig till Lina! lina.ullerstam@barnlangtan.com

http://mitthemochmintradgard.blogg.se

Kix

2 januari 2011 21:03

Cornelia, vilka bra frågor! Jag har valt att skriva ett eget inlägg på dina frågor och mina svar.

Tack för information om Barnlängtans förening här i Sundsvall, den kände jag redan till! :)

 
Ingen bild

Jeanette

2 januari 2011 19:36

Herregud, finner inte ord för det hemska ni varit med om :-(

 
Miss S

Miss S

4 januari 2011 22:09

Men herregud! Det är ju helt otroligt att det får gå till på det viset! Förstår inte varför inte barnet först placeras i fosterhem? Men det är kanske inte att se till barnets bästa... Det är ju ytterligare ett ställe och nya människor.
Men gud, vilken sorg och smärta.
Stor varm kram

http://www.baby-langtan.bloggplatsen.se

Kix

5 januari 2011 19:12

Barnet placerades först hos oss som ett familjehem. Anlednigen till att vi fick henne med detsamma efter förlossning var att att det var så klart att vi skulle få adoptera henne. Så det är nog som du skriver, för barnets bästa placera henne hos de som skall adoptera henne. Hade det funnits tvivel i adoptionsbeslutet från föräldrarna så tror jag faktiskt inte att handläggarna hade valt att placera henne oss oss direkt. Men nationella adoptioner är ju inte så vanliga så någon bra rutin kring denna typ av handläggning finns nog inte.

 
Ote

Ote

5 januari 2011 11:48

Hejsan! har läst din blogg lite då och då. Hitttade dig genom en annan blogg. Man tror inte att det är sant. En sån glädje och en sån oerhörd sorg. Hur mår ni nu? Tänker väldigt mycket på er.
Kram Ote /Radhusfruar.blogg.se

http://Radhusfruar.blogg.se

Kix

5 januari 2011 19:03

Vi mår rätt ok. Vi är ju tillbaka till där vi slutade strax innan det här hände, dvs lika ofrivilligt barnlös som innan. Vi får fortsätta kämpa. Jag tänker berätta mer om konsekvenserna av denna upplevelse i ett inlägg lite senare.

 
K

K

5 januari 2011 12:09

Åh, jag är så fruktansvärt ledsen för er skull! Har saknat dig och undrat vad som hänt. Det är så hemskt.

http://ivantanpadej.blogg,se

 
Jenny

Jenny

6 januari 2011 20:48

Åh! Jag är så så väldigt ledsen med dig.Tänker orden litet "som att mattan under fötterna rycks bort." Det finaste som finns får man i sin famn.. och sen bara tas det ifrån en. Det blir tomt och ledsamt, jag önskar så att jag kunde skriva något som gör att det känns en gnutta bättre, men ord är så begränsade ibland och även om jag kunde några ord som kunde sola litet åt ert håll..så hade jag nog inte kommit på dom ändå...eftersom det är hemskt att förlora det barn man har -på mållinjen liksom..

Jag är så så ledsen med dig. jag önskar också att det går mycket bättre för dig och att ni kommer få ert barn snart.

*Omtanke*

http://ladybond.se

 
Ingen bild

Victoria

24 januari 2011 13:31

Råkade snubbla in här. Läste om din upplevelse med barnet som kom och sedan försvann...
Känner så starkt för er och hoppas att ni ska få ett eget barn som ni kan älska och vårda (vare sig det är genom IVF eller adoption) och som ni får behålla!
Kramar!

 
Fia

Fia

25 mars 2011 20:58

Men jösses, är det här sant?

Jag skrev nyss ett annat inlägg till dig (innan jag läste det här) och det blev nog lite fel med tanke på er historia. Hoppas du kan se igenom (eller förbi) det.

http://fiavillhaenunge.blogspot.com

Kix

27 mars 2011 08:59

Ja, det är så sant, så sant. :/

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kix - 17 maj 2012 23:31

  Jag är ganska säker på att det här blir mitt sista inlägg i den här bloggen. Den skapar sådan ångest och jag orkar inte veta av den. Mitt sista inlägg blir således bara att uppdatera om det sista.   Han var otrogen. Jag kom på honom förra sön...

Av Kix - 4 april 2012 22:16

  Pratat med vår adoptionsutredare för att avsluta/dra tillbaka det medgivande vi har som par. Nämnde för henne att jag har tankar på ensamståendeadoption, men fick ett kallt svar om att det kan ta tid, och att det här måste läka först och det stäl...

Av Kix - 31 mars 2012 11:15

  Jag skall försöka uppbåda lite energi och skriva även till er som inte har fått något lösen.   Det är över nu. Han vill skiljas. Efter 14 års förhållande har den 6 åriga ofrivilliga barnlösheten satt sina spår. Vi säljer huset. Flyttar till v...

Av Kix - 26 mars 2012 21:34

  Det här med lösenordsskyddade inlägg var väl inte fullt så genomtänkt... ni dränker mig med mail. :)   Jag besvarar dem eftersom! Gulliga ni! Ni skriver så fint!   Kix     ...

Av Kix - 25 mars 2012 15:12

  Det är avgjort. Det blir delvis lösenordsskyddade inlägg på den här bloggen. Jag känner ju två privat som läser, dessutom har jag ju varit på flera bloggträffar. Så jag är ju inte anonym längre...   Vill ni läsa de lösenordsskyddade inlägge...

Presentation

Fråga mig

31 besvarade frågor

Mail

kix_barnlos[snabel-a]hotmail[punkt]com

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2010 >>>

Senaste inläggen

Länkar

Gästbok

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Gillar

  

                

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards