Direktlänk till inlägg 24 september 2010

Cellförändringar vs. IVF-försök

Av Kix - 24 september 2010 22:55

Förutom stundande FET och allmäntillståndet kring vår ofrivilliga barnlöshet funderar och bekymrar jag mig om mina f.d (?) cellförändringar. Det är ju drygt 1 ½ år sedan gynekologerna upptäckte att jag hade radikala cellförändringar (CIN3) i livmodertappen, mitt pågående IVF-försök fick avbrytas därför en operation för att ta bort dessa cellförändringar (s.k. konisering) rekommenderades snarast och en graviditet var inte lämplig.


De fick bort cellförändringarna. Jag skulle kallas under våren -10, och därefter varje år i 5 års tid för att hålla koll på cellförändringarna.


Följden av koniseringen blev att min livmoderhals läkte FÖR bra och den ”växte igen”. Tre efterföljande operationer för att öppna upp en ingång till livmodern följde. Läkaren sa, vid min första operation, att de skulle passa på att ta ett livmoderhalsprov (dvs cytologprov) när de ändå var där inne. Jag skulle få meddelande om resultatet därefter. Men det blev en annan läkare som opererade och jag fick aldrig något resultat. Och det blev aldrig tal om det i de följande två operationerna.


Nu ångrar jag att jag inte sa något då, för jag har ännu inte fått någon kallelse till nytt cytologprov. Och eftersom cellförändringen för 1 ½ år sedan var så pass allvarliga blir jag så orolig att det skulle kunna komma tillbaka. Orden från gynekologen när jag berättade att jag inte ville avbryta IVF-försöket för att opereras sitter kvar: ”-Det är inte lämpligt att bli gravid nu”. Därför har jag inte velat ringa och själv påtala att jag inte fått någon kallelse. För jag vill inte avbryta fler IVF-behandlingar. Jag vill inte leva med rädslan att måsta avbryta fler IVF-behandlingar, en låååång läkningstid samt skräcken att min kropp åter igen läker FÖR bra. Men jag vill heller inte leva med att veta att jag borde ha gjort något om det skulle gå så långt som till livmoderhalscancer om jag inte kollar upp det...


Kix

 
 
Nori

Nori

25 september 2010 10:48

Jag har också haft kraftiga cellförändringar som jag opererat, dock utan sammanväxningar efteråt. På mig gjordes cellprov i början av graviditeten (har alltså barn nu), fram till vecka 14 är provet ej påverkat av hormonförändringarna.

http://nori.bloggplatsen.se

 
Tea

Tea

25 september 2010 13:16

Du har fått en award. Kolla in min blogg.

http://langrean9manader.blogspot.com

 
Hedda

Hedda

25 september 2010 18:02

Fy vilket svårt beslut. Jag vet inte om du vill ha något råd eller ej... Jag tänker att du skulle kunna vänta till efter FET och sedan be att få göra ett cellprov. Är osäker på i vilken fas av graviditeten som man kan göra ett cellprov, men jag vet att man kan genomföra en konisering under pågående graviditet, om det skulle visa sig vara nödvändigt. Förhoppningsvis och troligtvis är det ingen fara, men det kan vara skönt att gå igenom alla olika alternativ som kan finnas och känna nåt slags beredskap.
Själv röntgas jag varje år efter min hjärntumör och är egentligen mer rädd att något ska hittas som sätter käppar i hjulet för oss att få barn, än för en väldigt eventuell ytterligare operation.

http://heddasdagbok.wordpress.com

Kix

26 september 2010 21:11

Tack för ditt råd. Det är skönt att höra att man kan koniseras under en graviditet, jag fick nämligen uppfattningen att man inte kunde det, därför har jag dragit på telefonsamtalet...

 
ettvanligtliv

ettvanligtliv

26 september 2010 00:12

Vilket jobbigt dilemma! Förstår att det ligger och pyr i bakhuvudet. Tycker att du ska försöka fokusera på Måndagens FET och ta tag i dina funderingar efter din graviditet. Hör med Tant L, hon vet ju alltid vad man ska göra!

Längtar till Måndagen för din skull! Ska hålla tummarna tills de vitnar. Kram!

http://ettvanligtliv.bloggplatsen.se

Kix

26 september 2010 21:12

Vad du är gullig. Tack. Jag längtar också. Och håller mina tummar.

 
Ingen bild

okänd

27 september 2010 13:39

Kan man växa ihop alltså? Hur ser dom det, när dom går in och kollar vid ett vanligt cellprov? Jag gjorde konisering+skrapning i somras pga cellförändringar, läkaren ville göra en skrapning för att kolla att förändringarna inte spridit sig. Lättnad när resultatet visade att dom fått bort allt. Då sa han också att jag kommer få gå på extra cellprov 2ggr/år, sen 1gång/år i några år framåt. Kanske att olika landsting har olika rekommendationer. Men obehagligt att man kan växa ihop. Betyder det att man inte får mens?

Jag tycker du ska boka tid så snabbt som möjligt. Så slipper du ha det hängandes över dig =)

Kix

27 september 2010 22:35

Ärren av koniseringen läkte så bra att den läkte ihop livmoderhalsen. Detta upptäcktes vid mitt 3:dje IVF-försök då IVF-läkaren hade mycket stora svårigheter att komma in i livmodern med embryosen. OCH DET GJORDE JÄVLIGT ONT. Mensen var väldigt, väldigt sparsam. Typ ingenting, fast jag hade mensvärk så jag kunde förstå att det var mens jag hade. De fick också bort all cellförändring vid koniseringen, som tur var. Men som sagt, jag är orolig att om jag väljer att kolla upp cellförändringen nu så riskerar jag att skuta på framtida IVF-försök, och tyvärr har jag inte tid till det. Fast jag vet ju att du har rätt. Måste... Tack!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kix - 17 maj 2012 23:31

  Jag är ganska säker på att det här blir mitt sista inlägg i den här bloggen. Den skapar sådan ångest och jag orkar inte veta av den. Mitt sista inlägg blir således bara att uppdatera om det sista.   Han var otrogen. Jag kom på honom förra sön...

Av Kix - 4 april 2012 22:16

  Pratat med vår adoptionsutredare för att avsluta/dra tillbaka det medgivande vi har som par. Nämnde för henne att jag har tankar på ensamståendeadoption, men fick ett kallt svar om att det kan ta tid, och att det här måste läka först och det stäl...

Av Kix - 31 mars 2012 11:15

  Jag skall försöka uppbåda lite energi och skriva även till er som inte har fått något lösen.   Det är över nu. Han vill skiljas. Efter 14 års förhållande har den 6 åriga ofrivilliga barnlösheten satt sina spår. Vi säljer huset. Flyttar till v...

Av Kix - 26 mars 2012 21:34

  Det här med lösenordsskyddade inlägg var väl inte fullt så genomtänkt... ni dränker mig med mail. :)   Jag besvarar dem eftersom! Gulliga ni! Ni skriver så fint!   Kix     ...

Av Kix - 25 mars 2012 15:12

  Det är avgjort. Det blir delvis lösenordsskyddade inlägg på den här bloggen. Jag känner ju två privat som läser, dessutom har jag ju varit på flera bloggträffar. Så jag är ju inte anonym längre...   Vill ni läsa de lösenordsskyddade inlägge...

Presentation

Fråga mig

31 besvarade frågor

Mail

kix_barnlos[snabel-a]hotmail[punkt]com

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< September 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Länkar

Gästbok

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Gillar

  

                

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards