Alla inlägg den 22 augusti 2010

Av Kix - 22 augusti 2010 22:13


Har skummat igenom ACs olika länder. Igen. Det är inte enkelt det där med länder. Vilka krav har länderna? Vilka barn finns för adoption? Hur lång väntetid är det? Vad är kostnaden?

Det är många frågor och svar som man skall ta ställning till. Min man har sagt att vi får ta det som finns, dvs. kostnaden är inte en avgörande faktor. Det som däremot är en faktor för honom är vistelsetiden i landet. Som tex. Kenya där paret skall stanna i ca 10 månader.  En faktor för mig är den totala väntetiden, dvs väntan i Sverige plus väntan i landet. Har iaf några reflektioner från dagens övning på ACs hemsida: 

Colombia – skulle hamna på typ köplats 60. Hur långt ner är inte det!!! Men varför är det så lång väntan för att adoptera via ICBF jämfört med de privata barnhemmen? Å så är det dyrare att adoptera från de privata barnhemmen. Intressant land i mina ögon.

Filippinerna - 2 års väntan i landet. Låter rätt ok. Fast de kräver referensbrev från präst. Man skall ett kristet engagemang och kunna sätta ord på sin tro??? Dessutom måste utredningen kompletteras med MASSOR av information eftersom de anser att Svenska utredningar är för kort och opersonlig.

Thailand… inga ansökningar under 2010 skickas. Fast det kanske ändrar sig till 2011?

Indien – 4 års väntan. Puh… det är länge! Dock intressant land.

Men så dyker det upp ett land jag inte tänkt på tidigare. Ecuador. Visserligen finns där ingen information om väntetiden, vare sig i kö i Sverige eller kö i landet. Men man måste vara i landet 3 månader?? Tror inte min man vill vara borta så länge.

Bulgarien låter bra. 2 års väntan i landet. Två restillfällen, fastän det andra restillfället sker 6 månader efter det första. Vilken jobbig väntan. Fast väntan har man ju tränat på en längre tid så det borde rimligtvis inte vara några problem.

Ryssland – kan det vara landet för oss? Visserligen ingen information om hur lång väntetid det är i Sverige, men det är ca 1,5 i Ryssland. Låter lovande. Men det är dyrt att adoptera från Ryssland, dessutom har de höga återrapporteringskrav. Vissa regioner är det återrapporteringskravet varje år till 18-års ålder. Jag håller ögonen öppna för Ryssland.

Afrika. Nä, än så länge. Men jag kanske ändrar mig.

Är det någon som tänker på syskon av ni som är i adoptionssvängen?


Kix

Presentation

Fråga mig

31 besvarade frågor

Mail

kix_barnlos[snabel-a]hotmail[punkt]com

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24 25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Länkar

Gästbok

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Gillar

  

                

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards