Direktlänk till inlägg 17 juli 2010

Ingen frågar = ingen bryr sig?

Av Kix - 17 juli 2010 22:34





Är förundrad över andras skrivkonst, de som fänglsar läsaren, de som kan sätta ord och skrift på deras tankar. Har ju under de senaste tiden funderat mycket på hur det kommer sig att ingen (förutom bloggläsaren L) av de som känner till vår situation frågar oss om vare sig ofrivillig barnlöshet, ivf eller adoption. Har skrivit det flera gånger på bloggen också. 


För någon dag sedan utspelade sig ett telefonsamtal med en vän, samme vän som var graviddeprimerad (inlägg här), samma vän som frågar hur det är men aldrig bryr sig om svaret (inlägg här). Telefonsamtalet handlade om hur hon/de kunde bry sig på bästa sätt. Hon berättade att hon kände sig skyldig till att späda på vår situation när nu hennes mage växer och att det är lite svårt att dölja den. Hon var orolig för att jag skulle bara bli ledsen när vi träffas.


Mitt svar till henne och alla andra om hur man kan  bry sig på bästa sätt är:  Fråga!! Du gör mig inte ledsen när du frågar. Ledsen är jag för att jag är ofrivilligt barnlös och situationen kring det maler inom mig. Men du gör mig besviken när du inte frågar. Jag upplever det som att du inte bryr dig, som att vår situation inte är ett problem som kan behövas uppmärksamhet och stöd. Jag upplever det som att du tar avstånd. Är anledningen till att du inte frågar att det känns svårt att bemöta mig som ledsen, att det kan vara svårt att vara en pelare som jag kan behöva luta mig emot? Fråga då om det som inte rör känslor, tex. hur går en ivf-behandling till? Hur fungerar det rent medicinskt? Hur fungerar en adoption? Har ni fundrat på länder? Hur går en utredning till? Dessa frågor får mig iaf att förstå att du bryr dig...


Det här blogginlägget om att bry sig sign. Kvarnlyckan fängslade mig. För mig är hennes inlägg skrivkonst.


För att referera till hennes inlägg skall jag också berätta att min vän i samtalet också tyckte att jag skulle föra vår situation på tal, hon tyckte det var svårt att göra det.  Mitt svar är att jag för det inte på tal för jag vet inte om det är någon som är intresserad att bry sig.


Kix

 
 
Sara

Sara

18 juli 2010 11:31

Hittar inte orden som jag vill skriva... jag undrar om din vän som är gravid har din bloggadress?
Jag tyckte också att det var svårt att börja prata om våran situation utan jag tyckte att allt var så mycket lättare om andra frågade mig frågor om hur allt var osv. Visade intresse helt enkelt.

Kram

http://www.lillaunderbarn.blogg.se

 
Kvarnlyckan

Kvarnlyckan

18 juli 2010 11:52

Tack för berömet! :-)

http://kvarnlyckan.wordpress.comh

 
Kix

Kix

18 juli 2010 13:55

Sara, hon har inte min bloggadress. Jag ämnar inte att ge den till henne heller. De tips jag skrivit på bloggen är de tips jag gav henne per telefon + mycket mer så klart.

Kram Kix

http://kix.bloggplatsen.se

 
MDB

MDB

19 juli 2010 16:44

Jag tycker också att det har varit svårt att själva ta upp vår barnlöshet, tycker att det borde vara mycket lättare att bara fråga "hur går det?".

http://minadrommarsbarn.blogspot.com

 
ettvanligtliv

ettvanligtliv

21 juli 2010 09:11

Hejsan, Tack för svaren på min blogg :)
Man får säkert ta ovesterin under ÄL, är väl bara kladditg och onödigt att ha det där när man ska försöka göra ett barn :). Däremot så tyckte jag att jag läste någonstans att man inte ska ta det under graviditet så då känns det inte bra att använda det dagarna mellan ÄL och BIM.

Lactal ska man inte ta i samband med ÄL eftersom den gör "omgivningen" för sur(eller nått) för spermierna.

Håller tummarna för er varje måndad! Längtar tills vi kan ses och minnas tillbaka till när vi båda kämpade för att få våra små älsklingar.

Kram!

http://ettvanligtliv.bloggplatsen.se

 
Hedda

Hedda

30 juli 2010 18:31

Hej! Hittade hit via Kvarnlyckan och känner igen mig i så mycket!
Jag har 2-3 vänner som frågar hur det går med barnplanerna. Det är personer som antingen har den sociala förmågan att våga prata om svåra saker med andra, eller som inte själva tar det här med att kunna få barn för givet.

Det som gör att man inte tar upp svåra saker med andra är förstås rädsla. Rädd för vad du kommer att säga, kanske att du ska bli ledsen och att de då inte kan hantera situationen.

I vissa fall kan det säkert handla om empatibrist, men jag tror att rädsla är det vanligaste.

Jag har under de senaste åren insett att jag aldrig kommer att få en nära relation med flera i min närmaste familj, tråkigt nog. Jag har varit med om stora svårigheter de senaste åren, men inget av detta har de tyvärr kunnat prata med mig om. Inte ens vid de få tillfällen då jag tagit upp det själv. Då jag berättade för min mamma att jag är infertil blev t ex reaktionen: "Jaha" och inget mer.

Man kan aldrig förändra andra människor. Det som krävs för att man själv ska få lite ro är att kunna acceptera deras svagheter och sluta förvänta sig så mycket från dem. Men det är jättesvårt. Inom mig hoppas jag fortfarande att min mamma någon gång ska fråga hur jag mår eller öht fråga något om mitt liv.

Det är problemet rör inte bara barnlöshet. Jag blev svårt sjuk i en hjärntumör för ett par år sedan och det är fortfarande något jag tänker på dagligen, fast jag blev helt frisk. Men aldrig, aldrig att jag får en fråga om hur det är nu och hur jag känner mig.

Det här har lärt mig en hel del om mig själv och andra. Jag har insett att jag måste ta god vara på de få som vågar fråga och acceptera de övriga om jag vill ha dem i mitt liv. Och vill jag prata mer, ja, då får jag boka tid hos en terapeut. Vilket jag har gjort. ;-)

Önskar dig lycka till och en mer förstående omgivning!

http://heddasdagbok.wordpress.com

 
Miss S

Miss S

5 augusti 2010 15:14

Åh, vad jag känner igen de här tankarna. Jag har många gånger undrat om jag tänker annorlunda än andra, eftersom jag tycker man ska fråga för att visa att man bryr sig. Men jag har inte läst andra som är av samma åsikt. Så nu hittar jag ditt och Kvarnlyckans inlägg som handlar om just detta! :-)
Hade en diskussion med min mamma för ett par månader sen, där jag sa vad jag tyckte. Hon blev förvånad, och efter det så frågar hon betydligt mer. Men inga vänner frågar. De förväntar sig att jag berättar om jag vill. Så fel...
Kram till dig!

http://www.baby-langtan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kix - 17 maj 2012 23:31

  Jag är ganska säker på att det här blir mitt sista inlägg i den här bloggen. Den skapar sådan ångest och jag orkar inte veta av den. Mitt sista inlägg blir således bara att uppdatera om det sista.   Han var otrogen. Jag kom på honom förra sön...

Av Kix - 4 april 2012 22:16

  Pratat med vår adoptionsutredare för att avsluta/dra tillbaka det medgivande vi har som par. Nämnde för henne att jag har tankar på ensamståendeadoption, men fick ett kallt svar om att det kan ta tid, och att det här måste läka först och det stäl...

Av Kix - 31 mars 2012 11:15

  Jag skall försöka uppbåda lite energi och skriva även till er som inte har fått något lösen.   Det är över nu. Han vill skiljas. Efter 14 års förhållande har den 6 åriga ofrivilliga barnlösheten satt sina spår. Vi säljer huset. Flyttar till v...

Av Kix - 26 mars 2012 21:34

  Det här med lösenordsskyddade inlägg var väl inte fullt så genomtänkt... ni dränker mig med mail. :)   Jag besvarar dem eftersom! Gulliga ni! Ni skriver så fint!   Kix     ...

Av Kix - 25 mars 2012 15:12

  Det är avgjort. Det blir delvis lösenordsskyddade inlägg på den här bloggen. Jag känner ju två privat som läser, dessutom har jag ju varit på flera bloggträffar. Så jag är ju inte anonym längre...   Vill ni läsa de lösenordsskyddade inlägge...

Presentation

Fråga mig

31 besvarade frågor

Mail

kix_barnlos[snabel-a]hotmail[punkt]com

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Länkar

Gästbok

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Gillar

  

                

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards