Alla inlägg den 17 juli 2010

Av Kix - 17 juli 2010 22:34





Är förundrad över andras skrivkonst, de som fänglsar läsaren, de som kan sätta ord och skrift på deras tankar. Har ju under de senaste tiden funderat mycket på hur det kommer sig att ingen (förutom bloggläsaren L) av de som känner till vår situation frågar oss om vare sig ofrivillig barnlöshet, ivf eller adoption. Har skrivit det flera gånger på bloggen också. 


För någon dag sedan utspelade sig ett telefonsamtal med en vän, samme vän som var graviddeprimerad (inlägg här), samma vän som frågar hur det är men aldrig bryr sig om svaret (inlägg här). Telefonsamtalet handlade om hur hon/de kunde bry sig på bästa sätt. Hon berättade att hon kände sig skyldig till att späda på vår situation när nu hennes mage växer och att det är lite svårt att dölja den. Hon var orolig för att jag skulle bara bli ledsen när vi träffas.


Mitt svar till henne och alla andra om hur man kan  bry sig på bästa sätt är:  Fråga!! Du gör mig inte ledsen när du frågar. Ledsen är jag för att jag är ofrivilligt barnlös och situationen kring det maler inom mig. Men du gör mig besviken när du inte frågar. Jag upplever det som att du inte bryr dig, som att vår situation inte är ett problem som kan behövas uppmärksamhet och stöd. Jag upplever det som att du tar avstånd. Är anledningen till att du inte frågar att det känns svårt att bemöta mig som ledsen, att det kan vara svårt att vara en pelare som jag kan behöva luta mig emot? Fråga då om det som inte rör känslor, tex. hur går en ivf-behandling till? Hur fungerar det rent medicinskt? Hur fungerar en adoption? Har ni fundrat på länder? Hur går en utredning till? Dessa frågor får mig iaf att förstå att du bryr dig...


Det här blogginlägget om att bry sig sign. Kvarnlyckan fängslade mig. För mig är hennes inlägg skrivkonst.


För att referera till hennes inlägg skall jag också berätta att min vän i samtalet också tyckte att jag skulle föra vår situation på tal, hon tyckte det var svårt att göra det.  Mitt svar är att jag för det inte på tal för jag vet inte om det är någon som är intresserad att bry sig.


Kix

Presentation

Fråga mig

31 besvarade frågor

Mail

kix_barnlos[snabel-a]hotmail[punkt]com

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Länkar

Gästbok

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Gillar

  

                

Besöksstatistik


Skapa flashcards