Direktlänk till inlägg 21 juni 2010

Svåra frågeställningar

Av Kix - 21 juni 2010 21:39


Frågeställningar som jag inte vet om jag någonsin får något svar på:


1) Om vi kan bromsa HIV, bromsa/bota Cancer och klona djur, varför kan vi då inte hitta anledningar till att ett embryo inte fastnar i livmodern?

2) Om man bor i Sverige som har lika sjukvård för alla, varför är det då olika regler när det gäller antalet landstingsbekostade IVF-försök?

3) Hur länge är man ofrivilligt barnlös? Tills man har fått sitt första barn, eller tills man har fått det antal barn man önskar?

4) Vår fd stadsminister uppmanade Sverige i en intervju att "skaffa" fler barn då antalet födslar gick ned. Mina tankar så här många år efteråt är att då lät det som helt naturligt, nu låter det otroligt illa uttryckt, för vad gjorde han för att underlätta detta "skaffande" av barn?

5) Kan det verkligen vara så att om kroppen lyckats bli gravid en gång så har den "fattat" och kan lättare bli gravid en gång till (trots missfall emellan)?

6) Kan man mäta sorg och lidande?

7) Är det lättare att vara ofrivilligt barnlös om man vet anledningen till det?


Har ni något svar på ovan så får ni gärna delge mig det. Har ni inte en susning om svaren så får ni gärna gissa också....


Kix


(Maria - självklart är jag intresserad av att läsa, jag bara önskar och hoppas innerligt att jag får uppleva det du beskriver. Tack!)

 
 
ettvanligtliv

ettvanligtliv

22 juni 2010 09:24

Jag tycker att man är ofrivilligt barnlös tills dess att man lyckats få det antal barn man vill ha.

http://ettvanligtliv.bloggplatsen.se

 
litenlängtan

litenlängtan

22 juni 2010 11:14

Mitt svar blev så långt så det får ett helt eget inlägg på min blogg istället!

http://litenlangtan.bloggplatsen.se

 
Lisa

Lisa

22 juni 2010 11:39

ofrivilligt barnlös är man nog tills man fatt ett barn. För sen är man ju inte helt barnlös, även om det är ofriviliigt att man inte har fler. Borde finnas ett annat namn för det för det.. För jag tror att det är väldigt svart att ga igenom det med.

Tror inte att man kan mäta sorg och lidande..
Vet inte om det skulle vara lättare om vi visste anledningen. Vi är ju bade ofrivilligt och oförklarligt barnlösa. Önskar att jag hade svaren pa de andra fragorna.

http://parislisa.blogg.se

 
TeachGirl

TeachGirl

23 juni 2010 09:51

Ofrivilligt barnlös är nog ett begrepp man alltid har med sig, tror jag. Oavsett man till slut får noll eller fyra barn så är det ändå något som man upplevt.

Det där med att "skaffa" barn. Skumt att det aldrig var ett ord man reagerade på innan man själv började försöka. Jag pratade om det med en av mina klasser, svenska som främmande språk, och för dem var det ert helt logiskt ord.

http://varforinteviocksa.blogspot.com

 
Åsa

Åsa

24 juni 2010 21:55

Svar på fråga nr 7 är i mitt fall definitivt ja. Allt detta var betydligt enklare för mig att hantera när jag fick reda på varför vi aldrig hade lyckats på egen hand. Precis som du radat upp ovan söker vi alltid svar i detta elände och på nåt vis var det faktiskt en stor lättnad för mig att få reda på varför.
Stora kramar

http://www.asa1977.blogspot.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kix - 17 maj 2012 23:31

  Jag är ganska säker på att det här blir mitt sista inlägg i den här bloggen. Den skapar sådan ångest och jag orkar inte veta av den. Mitt sista inlägg blir således bara att uppdatera om det sista.   Han var otrogen. Jag kom på honom förra sön...

Av Kix - 4 april 2012 22:16

  Pratat med vår adoptionsutredare för att avsluta/dra tillbaka det medgivande vi har som par. Nämnde för henne att jag har tankar på ensamståendeadoption, men fick ett kallt svar om att det kan ta tid, och att det här måste läka först och det stäl...

Av Kix - 31 mars 2012 11:15

  Jag skall försöka uppbåda lite energi och skriva även till er som inte har fått något lösen.   Det är över nu. Han vill skiljas. Efter 14 års förhållande har den 6 åriga ofrivilliga barnlösheten satt sina spår. Vi säljer huset. Flyttar till v...

Av Kix - 26 mars 2012 21:34

  Det här med lösenordsskyddade inlägg var väl inte fullt så genomtänkt... ni dränker mig med mail. :)   Jag besvarar dem eftersom! Gulliga ni! Ni skriver så fint!   Kix     ...

Av Kix - 25 mars 2012 15:12

  Det är avgjort. Det blir delvis lösenordsskyddade inlägg på den här bloggen. Jag känner ju två privat som läser, dessutom har jag ju varit på flera bloggträffar. Så jag är ju inte anonym längre...   Vill ni läsa de lösenordsskyddade inlägge...

Presentation

Fråga mig

31 besvarade frågor

Mail

kix_barnlos[snabel-a]hotmail[punkt]com

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Länkar

Gästbok

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Gillar

  

                

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards