Direktlänk till inlägg 15 februari 2010

Oj, nu startar det...

Av Kix - 15 februari 2010 20:57


Jag som har gått och väntat och längtat på att höra något från kommunen om när vår utredning skall starta. Men idag så har vi fått kallelsen till de första fyra träffarna (jag gissar på att det blir fler än så). Oj, men då blev jag ändå så överraskad och spänd för att första träffen är ju redan om två veckor. Jaja, jag förstår mig inte på mig själv alla gånger.


Så nu går jag omkring och funderar på om man måste förbereda sig på något sätt. Måste min man och jag kanske prata igenom hur vi vill ha det så att våra funderingar inte spretar alltför mycket. Jag söker på nätet efter någon som skrivit om hur en utredning går till så att man kan förbereda sig, men jag hittar inget. Jag vet att den kommer att referera till den litteratur vi hade när vi gick utbildningen... men jag är ändå lite fundersam på alla frågor. Skall försöka låna och läsa boken "Adoptera - Ett sätt att bli förälder" som några av mina bloggare har läst. Den kanske täcker in mina funderingar och frågetecken.


Kix

 
 
Ingen bild

Pi

15 februari 2010 22:20

Vi var lite luriga jag och min man och läste hela Socialstyrelsens bok för utredare. Där fick man ganska bra tips på vad det är utredarna vill få ut. Men den var ERBARMLIGT tråkig och tjatig att läsa, men vi härdade ut. När vi gjorde utredningen var boken rätt ny, så vi kunde nästan "läxa upp" utredarna eftersom vi kunde allt i den. Fast vi sa aldrig att vi läst boken förstås...:-)

Nu är det annorlunda än när vi gjorde utredningen för ett år sen, men tror att ni kommer att få hem frågor i förväg som ni ska svara på. Diskutera igenom de frågorna med varandra, ni behöver inte vara så samsynkroniserade, för de vill väl veta vad ni tycker var och en, men vi upptäckte att det var bra för vår egen skull att prata om hur vi hade tänkt om barnuppfostran, hur vi skulle göra med barnledighet, hur vi ville göra med förskola, vad vi gör om barnet är extremt extrovert eller introvert. Ni kommer också få frågor om era relationer till närmsta familjen, hur man hade det som barn. De berör barnlösheten och hur man bearbetat det. De vill oftast att man ska vara helt klar med alla IVF-behandlingar och sånt. De kan också ställa frågor om inställning till droger och också om sexlivet.

Lycka till! Det går säkert bra. Men var beredd på att ni kan bli rätt utpumpade efter träffarna, så mitt råd är att inte boka in något jätteviktigt möte på jobbet direkt innan eller efter som ska ska stressa till.

 
Sara

Sara

16 februari 2010 08:59

Så spännande att det drar igång nu.

Jag har just nu inga nya stickprojekt på gång men ska snart börja med några nya sockar till mig själv. Men jag har inte haft ork än ;-)

http://www.lillaunderbarn.blogg.se

 
Ulrica

Ulrica

17 mars 2010 14:33

Vi har precis startat upp vår utredning och har första besöket gjort. Jag söker också efter någon som skriver om vad som händer i början på adoptionsprocessen och jag tror att jag skrev här hos dig igår. Vad jag förstår så är det lite olika i olika kommuner. Vi har nu bokat in nästa möte och då ska vi ha skrivit vår levnadsbeskrivning och ha våra refenters brev klara till vi ses nästa gång (om ca 3 veckor) och sen vet jag egentligen inte mer än att det kommer ske nån form av intervju och ett hembesök. Jag har hört talas om nätverksträffar och djupintervjuer men detta nämndes inte alls av vår hemutredare. Däremot så var vår hemutredare JÄTTENOGA med att vi har våra IVF bakom oss och att vi sörjt klart (egentligen är 3 månader för kort!!!) så vi har haft en tuff start hos henne... läs mer på min blogg...

http://litenlangtan.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kix - 17 maj 2012 23:31

  Jag är ganska säker på att det här blir mitt sista inlägg i den här bloggen. Den skapar sådan ångest och jag orkar inte veta av den. Mitt sista inlägg blir således bara att uppdatera om det sista.   Han var otrogen. Jag kom på honom förra sön...

Av Kix - 4 april 2012 22:16

  Pratat med vår adoptionsutredare för att avsluta/dra tillbaka det medgivande vi har som par. Nämnde för henne att jag har tankar på ensamståendeadoption, men fick ett kallt svar om att det kan ta tid, och att det här måste läka först och det stäl...

Av Kix - 31 mars 2012 11:15

  Jag skall försöka uppbåda lite energi och skriva även till er som inte har fått något lösen.   Det är över nu. Han vill skiljas. Efter 14 års förhållande har den 6 åriga ofrivilliga barnlösheten satt sina spår. Vi säljer huset. Flyttar till v...

Av Kix - 26 mars 2012 21:34

  Det här med lösenordsskyddade inlägg var väl inte fullt så genomtänkt... ni dränker mig med mail. :)   Jag besvarar dem eftersom! Gulliga ni! Ni skriver så fint!   Kix     ...

Av Kix - 25 mars 2012 15:12

  Det är avgjort. Det blir delvis lösenordsskyddade inlägg på den här bloggen. Jag känner ju två privat som läser, dessutom har jag ju varit på flera bloggträffar. Så jag är ju inte anonym längre...   Vill ni läsa de lösenordsskyddade inlägge...

Presentation

Fråga mig

31 besvarade frågor

Mail

kix_barnlos[snabel-a]hotmail[punkt]com

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2010 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Länkar

Gästbok

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Gillar

  

                

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards