Direktlänk till inlägg 30 november 2009

Mina tankar idag

Av Kix - 30 november 2009 20:22


Det är ytterst få som känner till vår ofrivilliga barnlöshet, min mamma tillhör den unika skaran. Jag kan prata med min mamma om det mesta men idag kom jag på att jag får inget stöd från henne. Jag berättar för henne när jag vill berätta och när jag är ledsen. Men hon frågar aldrig hur det är, hon frågar aldrig om hur det känns, om hur jag mår. ALDRIG. Och jag frågar mig om det för att hon inte vet hur hon skall fråga eller hur hon skall förhålla sig. Eller är det egentligen ett ointresse?


När är man redo att berätta öppet om den ofrivilliga barnlösheten för andra? Vill jag berätta för andra för att sedan ta smällen att de ställer korkade frågor eller säger idiotiska kommentarer. Vill jag visa mina ömma punkter och berätta det som rynkorna i min panna vill säga. Vill jag visa tårarna i ögonvrån så fort den ofrivilliga barnlösheten kommer på tal. Vill jag belasta andra med våra problem, de har säkert egna. Eller blir det som en frigörelse, att äntligen får andra veta det som de inte vågat fråga. Att de faktiskt är genuint intresserade och ärligt empatiska. Jag vet inte... det kanske får mogna fram.


Andra tankar idag går till Tonci och till Miss S som i dagarna haft ett misslyckat embryotransfer.


Kix

 
 
Tonci

Tonci

30 november 2009 22:45

Jag förstår dina funderingar runt din mammas beteende. Kanske vågar hon inte fråga. Hon vill inte komma fram med känsliga frågor, hon vet inte om du är redo i den ögonblicket att prata om svåra saker. Hur reagerar hon när du berättar saker spontant? Är hon inte stödjande då heller?

Jag tror man känner när man är redo för att berätta om sin barnlöshet till andra. Vissa är mer öppna, vissa är mindre. Vissa människor gör oss att vara öppnare, vissa gör det inte. Jag tror att du ska känna inuti när och till vem du vill berätta om er situation. Den känslan kommer när det är dags.

Kram!

http://vivillockshabarn.blogspot.com

 
Miss S

Miss S

1 december 2009 21:05

Tack vännen!
Har du pratat med din mamma om detta? Hon tror kanske att du inte vill att hon frågar, utan att du själv vill berätta när du känner för det. Vi har haft den diskussionen här hemma. En del av dem som vet om vår situation frågar själva, andra frågar inte alls. Jag vill att de frågar, för det visar att de bryr sig. Men R vill inte alls få frågor, utan vill själv berätta istället, när han känner för det. Säg till din mamma att hon gärna får fråga, och inte behöver vänta på dina initiativ. (Om du inte gjort det redan, vill säga...)
Kram

http://www.baby-langtan.bloggplatsen.se

 
Lisa

Lisa

1 december 2009 23:33

Hej,

Kanske din mamma inte vill ta upp det med dig för att hon är rädd att det blir fel? Att det är fel tillfälle? Just den dagen da du inte ville prata om det? Det är sa himla svart det här, även för dem som älskar oss har jag börjat första. Du kanske kan ta upp det med henne? Berätta att du skulle uppskatta det, det tror jag kan hjälpa er bada.

Jag har fran första början varit öppen om vara svarigheter att fa barn med mina vänner och min familj. För mannen tog det längre tid. Nu döljer vi det inte alls. Att vara öppen har hjälpt mig otroligt mycket. Hade aldrig klarat av att sitta "ensam" med oron och sorgen. Och jag tycker att vi har besparat oss korkade kommentarer.
Men bara du kan ju känna när det känns bra för dig. Om du väljer att dela det med personer som bryr sig om dig sa tror jag inte att du behöver oroa dig.

Lycka till!

http://parislisa.blogg.se

 
Plusresan

Plusresan

2 december 2009 10:18

Min mamma har också svårt att fråga hur vi har det. På ett ömt sätt i alla fall. Hon mest bara frågar rakt ut och det har jag oftast svårt att svara på. Jag tror det är jättesvårt för våra mammor att få till det på ett sätt som vi tycker är ok. Man är så himla känslig så det är nog inte så lätt för dem. Och man kan ju bara hoppas att de gör sitt bästa och bara vill väl. :)

Hon kanske behöver mer tid? Du har ju haft tid på dig att samla krafter och berätta för henne om er situation. För henne tar det kanske lite längre tid att känna sig redo?
Äsch, jag vet inte. Bara spekulerar fritt nu.

Hoppas att det kommer kännas bättre snart. Du kan ju alltid nämna det lite diskret för din mamma. Sånt är ju viktigt!

Många Kramar!!!

http://plusresan.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kix - 17 maj 2012 23:31

  Jag är ganska säker på att det här blir mitt sista inlägg i den här bloggen. Den skapar sådan ångest och jag orkar inte veta av den. Mitt sista inlägg blir således bara att uppdatera om det sista.   Han var otrogen. Jag kom på honom förra sön...

Av Kix - 4 april 2012 22:16

  Pratat med vår adoptionsutredare för att avsluta/dra tillbaka det medgivande vi har som par. Nämnde för henne att jag har tankar på ensamståendeadoption, men fick ett kallt svar om att det kan ta tid, och att det här måste läka först och det stäl...

Av Kix - 31 mars 2012 11:15

  Jag skall försöka uppbåda lite energi och skriva även till er som inte har fått något lösen.   Det är över nu. Han vill skiljas. Efter 14 års förhållande har den 6 åriga ofrivilliga barnlösheten satt sina spår. Vi säljer huset. Flyttar till v...

Av Kix - 26 mars 2012 21:34

  Det här med lösenordsskyddade inlägg var väl inte fullt så genomtänkt... ni dränker mig med mail. :)   Jag besvarar dem eftersom! Gulliga ni! Ni skriver så fint!   Kix     ...

Av Kix - 25 mars 2012 15:12

  Det är avgjort. Det blir delvis lösenordsskyddade inlägg på den här bloggen. Jag känner ju två privat som läser, dessutom har jag ju varit på flera bloggträffar. Så jag är ju inte anonym längre...   Vill ni läsa de lösenordsskyddade inlägge...

Presentation

Fråga mig

31 besvarade frågor

Mail

kix_barnlos[snabel-a]hotmail[punkt]com

Kalender

Ti On To Fr
            1
2 3 4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18 19
20
21
22
23 24 25 26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Tidigare år

Senaste inläggen

Länkar

Gästbok

Sök i bloggen

Arkiv

RSS

Gillar

  

                

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards